Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Johanna är designern bakom de populära ortstavlorna från länet

När Johanna Ehnberg skapar sina personliga posters utgår hon alltid ifrån vad hon själv finner tilltalande för ögat. Hennes affisch av Strömsund är ett exempel på ett motiv som både köpare och hon själv gillar.

Annons

Johanna Ehnberg har ända sedan i slutet av 90-talet varit intresserad av formgivning. Hon jobbade bland annat några år som annonsproducent i sin gamla hemstad Sundsvall innan hon beslöt sig för att flytta tillbaka till Strömsund igen för en heltidstjänst som grafisk formgivare på "Jordemor". Ett familjeföretag där Johannas mamma tillverkar handgjord keramik och hon själv utformar och illustrerar personliga posters under signaturen ”Pansarhierta”.

Just personliga posters har hon egentligen bara hållit på med sedan i julas. En av dessa posters är en illustration av Strömsund. Illustrationen representerar något som är utmärkande för orten. I detta fall Vattudalsbron som huvudmotiv.

Inspirationen till Strömsundstavlan kom till när jag hade sett en gammal affisch av Golden Gate bron. Då kände jag ”Men vi har ju en skitcool bro här – den är jättehäftig.” Och på den vägen var det.

Postern av Strömsund har fått ett sådant pass stort genomslag att den skickats land och rike runt. För det mesta är det utflyttade Strömsundsbor eller människor som har sina rötter i Strömsund som köpt ett exemplar av postern.

Läs också: Marie Birkl i Ås brinner för fjällen, fotografi och formgivning

– Jag tror motivet väcker en nostalgikänsla på något sätt. Sedan att den har den här art déco-stilen över sig tror jag tilltalar folk också. Den passar lika bra in i en skandinavisk, clean inredning lika gärna som den går väl ihop med teakmöbler och stringhyllor.

I samband med succén av Strömsund har även Österund, Sundsvall och Malå förärats en egen poster. Detta har lett till att Johanna numera fått återförsäljare på samtliga orter.

– Det är superroligt. I Östersund hade en av butikerna som är återförsäljare av mina posters sålt slut på allt så nu måste jag skicka dit fler, haha.

Arbetsprocessen med att formge en poster brukar ta en arbetsdag om Johanna får sitta ostört. Hon börjar alltid med att utgå från befintliga foton av de motiv hon vill lyfta fram i den illustration hon gör, sedan färglägger hon varje motiv i ett enskilt lager i Photoshop som hon sedan drar över i Illustrator där hon vektoriserar för att slutligen föra in det i InDesign där hon gör klart den färdiga slutprodukten.

Läs också: Caroline säljer det bästa av Jämtland från sin etta i Lugnvik

Enligt Johanna Ehnberg är det viktigt för henne som grafisk formgivare att den kreativa processen inte pressas fram. Det ska finnas tid och ett flow.

– Det är superviktigt. Ska jag krysta fram en grej blir jag oftast inte nöjd. Det bästa grejerna tycker jag själv har gått på tio minuter att göra och då känner jag ”åh - det här blev jättebra”. Det beror nog på att jag befinner mig i det här flowet.

Läs också: Designern Viktoria Månström hittade rätt atmosfär i 60-talshuset i Östersund

Förutom posters av olika orter formger Johanna även bröllopstavlor och barntavlor med olika motiv och typografi. Hon berättar att oftast finns ingen klar idé om hur motiven kommer se ut när dem är klar utan det blir vad det blir.

– Jag skulle gärna vilja säga att det fanns en tanke bakom, haha. Det är mest liksom vad jag själv tycker är snyggt. Jag brukar resonera ”Skulle jag ha det här på väggen själv?” och sedan utgår jag från det när jag skapar.

Johannas posters kan du hitta via hennes instagram @pansarhiertadesign , på webshopen pansarhiertadesign.se samt Jordemor.