Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jonssonseger kan ge dubbelt jubel

På söndag kan Helena Jonsson stå som segrarinna i den totala världscupen. En bragd som skulle ge svenskt skidskytte ett ordentligt klirr i kassan på sponsorsidan.

– Då skulle jag jubla. Självklart vill många företag förknippas med en vinnare, säger förbundets marknadsansvarige Håkan Blidberg.

Inför världscupavslutningen i ryska Chanty Mansijsk, som inleds med herrarnas sprint i dag, toppar Helena Jonsson damernas totala världscup. Och räcker Jonssons säkra skytte ända fram till världscuptiteln är det fler än 24-åringen från Helgum som kommer att jubla. Utöver den sportsliga framgången i sig hoppas skidskytteförbundet få glädja sig åt ett ännu större intresse för idrotten från redan befintliga, men även nya, sponsorer.

– Det skulle absolut vara bra för oss, även om det inte direkt är så att bra resultat slaviskt leder till mer sponsorintäkter. Men en seger i världscupen – och det är inte hela världen om det skulle bli en andra- eller tredjeplats heller – är precis vad vi behöver, säger Håkan Blidberg till TT.

Redan framgångarna hittills i världscupen (14 pallplatser) och i VM (tre medaljer) samt det stora genomslag som idrotten har fått i tv-sofforna har lett till ett ökat sponsorintresse.

– Vi gick ungefär en och en halv miljon back på världscuppremiären i Östersund i december. Men nu är införsäljningsarbetet med sponsorer där redan i gång inför nästa säsong, säger Blidberg vars förbund på senare tid uppmärksammats för sina ekonomiska problem. (TT)