Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kändiskrögaren tar timeout

Krögaren Magnus Nilsson, som driver Fäviken Magasinet i västra Jämtland, tar en timeout från samtliga medieframträdanden efter en tids intensiv exponering.

Nu siktar kändiskocken på att starta en småskalig charkproduktion i länet, enligt sajten besoksliv.se.

Annons

Fävikens framgångssaga, den exklusiva krogen hade 550 000 bordsförfrågningar under fjolåret, har uppmärksammats stort i både svensk och internationell media. Så sent som i fjol utsågs restaurangen till den 34:e bästa i världen, när 900 utvalda experter och kockar fick tycka till i tävlingen "World´s 50 Best Restaurants".

Men nu tänker krögaren Magnus Nilsson dra sig undan rampljuset en tid framöver.

– Alla intervjuer och bevakning har tagit mycket tid. Jag vill fokusera på det jag tycker är roligt och gör bäst, att laga god mat. Därför har vi fattat ett beslut om att inte svara på några medieförfrågningar alls på ett år och det känns skönt att få lägga all fokus på maten, säger han till besoksliv.se.

Förutom matlagningen och krogen har Magnus Nilsson även planer på att utveckla en småskalig produktion av charkuterier i västra Jämtland.

– Vi siktar på en produktion på 75 000 kilo charkuterier om året som ska distribueras här uppe. Det kommer inte att vara en lyxprodukt utan mer vardagscharkuterier. I dealen med handlarna ingår att de inte får ta ut mer vinst på våra charkuterier än på sina egna. Det är också ett sätt att stödja våra lokala uppfödare, samtidigt som vi expanderar vår verksamhet.