Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Karin Adelskölds tweet pryder landslagströja – ska motivera kvinnor att ta plats

Inför den internationella kvinnodagen den 8 mars kommer spelarna i damlandslaget ge plats för motiverande tweets på sina matchtröjor. Bakom tweetsen står starka kvinnor som Silvana Imam, Zara Larsson och Karin Adelsköld.

Annons

Att tweetsen får ta plats på landslagets tröjor är en del av iniativet #IDittNamn som är tänkt att inspirera och motivera andra kvinnor att ta plats och visa att allt är möjligt.

Komikern Karin Adelskölds tweet "FLASH: Kvinnor vill olika saker" pryder anfallaren Jonna Anderssons tröja.

– Det är superviktigt att vi som vågar ta plats tar plats och gör plats åt alla de systrar som inte vågar ta plats själva, säger Karin Adelsköld till Mittmedia.

Att kvinnor som gör sig hörda i sociala medier möts av hat visar enligt henne att iniativ som #IDittNamn behövs nu mer än någonsin.

– Jag kan inte fatta att vi har hamnat i det här, det är som att gå 200 år tillbaka i tiden, säger Karin Adelsköld.

Hon berättar att det aldrig kommit fram någon som bett henne hålla käften men i sociala medier får hon höra det flera gånger om dagen. Vart det uppblossade hatet mot kvinnor som hörs och syns kommer ifrån kan hon bara spekulera i.

– Dels tror jag att det beror på nya kanaler där du kan skriva vad som helst, hur som helst och lagarna hänger inte med. Du kan hota någon på nätet utan att det händer något, säger hon och fortsätter:

– Det är uteslutande män och nu kommer jag med värsta genusteorierna men ser man historiskt så tror jag att män känner sig hotade. Nu är det ett nytt samhälle där män och kvinnor får höras lika mycket och tidigare har de varit ensamma om att ha ordet.

Att förebilder som landslagsspelarna lyfter tweets för att stärka kvinnor är enligt Karin Adelsköld därför otroligt viktigt.

– Vi måste hålla ihop, det är livsfarligt om vi inte tar plats, säger hon.

Bakom iniativet står Svenska Fotbollsförbundet och Adidas. De vill enligt ett pressmeddelande från Svenska Fotbollsförbundet hylla spelarna i damlandslaget både för deras stora framgångar på plan och som förebilder i samhället.

Matchpremiären för tröjorna med tweets kommer ske i Portugal under Algarve Cup 2017. Men iniativet kommer enligt Svenska Fotbollsförbunet sträcka sig under en längre tid. Från och med den 8 mars kommer en begränsad upplaga av tröjan finnas till försäljning. Tio procent av intäkterna går då till Alla är olika – Olika är bra för att främja unga kvinnors idrottande.

Läs också:

Karin Adelsköld är på väg tillbaka efter utmattningen: "Det jag har lärt mig är att man måste offra någonting. Inte lägga till"

Karin Adelsköld om Pokémon Go: "Spelar för att jag är mamma"