Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KARTA: 17 nya fartkameror i Jämtland – här är de placerade

Under hösten kommer 17 nya fartkameror att placeras ut i Jämtland. En stor del av kamerorna kommer att placeras ut i längs riksväg 87 mellan Hammarstrand och Östersund.

Varje år placeras det ut över 200 fartkameror i Sverige. Valet av placering beror främst på huruvida vägsträckan har varit olycksdrabbad. En annan motivering kan vara att polisen har märkt att många kör fort där.

Under hösten kommer nya 17 fartkameror att placeras ut i Jämtland. 13 av kamerorna kommer att placeras ut längs Riksväg 87 mellan Östersund och Bispgården, två mil söder om Hammarstrand.

– Det är en pendlingsväg där många kör fort. Vi kommer även att sänka hastighetsgränsen från Bringåsen mot Östersund från 100 till 80 och placerar därför ut kamerorna där, säger Stefan Lindh från Trafikverket.

De flesta av kamerorna på riksväg 87 kommer att placeras ut i Ragunda kommun, som tidigare tillsammans med Strömsunds kommun, var de enda kommunerna i länet utan fartkameror.

Fyra fartkameror kommer också att placeras ut på sträckor som redan har fartkameror. Det rör sig om sträckorna Ås - Mörsil och Gällö på E14. Anledningen är att Trafikverket vill ha tätt placerade kameror för att sänka trafikanters hastighet.

– Det finns mätningar som säger att om man har fartkameror var femte kilometer så kan man sänka medelhastigheten på sträckan. För målet med kamerorna är inte att trafikanterna ska sänka hastigheten punktvis genom att bara bromsa och gasa, säger Stefan Lindh.

Det här är andra gången på kort tid som det sätts upp flera nya fartkameror i länet. 2018 kom cirka 20 stycken nya.

Efter hösten kommer det att finnas totalt 83 fartkameror på 21 olika sträckor i Jämtland.

Stefan Lindh tror att utvecklingen kommer att stagnera om några år.

– Man kommer nog till en nivå där man kommer bromsa utvecklingen. Dessutom byggs vägar om så att de har mittbarriärer. Då behövs inte kameror i lika hög utsträckning.