Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kickoff för turistprojekt

Ljungdalen behöver ta hjälp av andra för att nå ut i världen.

Det var budskapet när projektet Framtid Ljungdalsfjällen hade kickoff.

Annons

Som ÖP tidigare berättat har ett turistprojekt startat för att utveckla bygden kring Storsjö och Ljungdalen. I måndags hölls ett möte där företagare och allmänhet var inbjudna.

Responsen var positiv, enligt projektledare Per Palage.

– Det blev till och med spontana applåder när vi informerade om Snötåget. Jag tror att många inte har förstått vad den satsningen kan betyda för till exempel Ljungdalen, säger han.

I inledningsskedet av projektet ska ett gemensamt varumärke arbetas fram.

– Det är viktigt att vi får alla att släppa att tänka att "det var bättre förr" och nu blicka framåt. Vi måste ta med oss erfarenheter från hur det var tidigare och se vad av det vi kan använda och vad vi kan skapa som är nytt, säger Per Palage.

Företagarna i området är huvudmålgruppen i arbetet kring varumärkesutvecklingen.

– Man kan säga att företagarna faktiskt är själva varumärket, säger Per Palage.

Den långsiktiga planen med projektet är att bli en del av Funäsfjällens turistarbete, och att kunna dra nytta av deras organisation, med till exempel boendebokning.

– Ska man nå ut i världen räcker inte lilla Ljungdalsfjällen till. På lång sikt måste vi samarbeta med andra, säger Per Palage.