Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klädhandeln kan få ett uppsving

Tre gånger har en deltävling i Melodifestivalen landat i Örnsköldsvik. För kommunen är det framgångssaga. Inte som marknadsföringsjippo, utan för att det skapar mervärde för lokalbefolkningen och den lokala näringen.

Annons

– Vårt fokus har inte varit att marknadsföra Örnsköldsvik, det fick vi på köpet. Huvudsyftet har varit att skapa ett bra arrangemang för vår befolkning och de som kommer och besöker oss, säger näringslivsutvecklaren Lars Söderlind, som varit med vid alla tre besöken.

Örnsköldsviks kommun la in 900 000 kronor i arrangemanget i vintras, där 550 000 betalades till produktionsbolaget Live nation. Ett slags varumärkesavtal som ger kommunen rättigheter till att använda Melodifestivalens varumärke.

– Egentligen har vi inga intäkter över huvud taget på det här. Det vi får tillbaka är att näringen gör förtjänster, säger han.

I våras genomförde kommunen en undersökning som visade att många butiker, och i synnerhet klädbutiker, ökade sin omsättning med 30 procent under festivalveckan.

Dagarna innan tävlingen har Örnsköldsviks kommun arrangerat olika aktiviteter i stan. Till exempel konserter med lokala artister.

– Vi vill inte att det här ska ses som ett jippo. Utan vi har försökt att skapa mervärde för att gynna vår egen näring.

I arrangemangen har även lokala föreningar och ungdomar involverats. De har fått uppdraget att jobba med, det Lars Söderlind kallar för, ett bra värdskap. Deras uppgift har varit att skapa en bra upplevelse för de som besöker staden.

I Örnsköldsvik är det Modo hockeys hemmahall som använts som festivalarena. Den har fyllts vid tre tillfällen varje gång – genrepet på fredag kväll, produktionsrep på lördagen och direktsändning på lördagskvällen – totalt 13 000 besökare.

Han tror att Melodifestivalen uteslutande kommer att vara en positiv upplevelse för östersundsborna.

– Stan kommer att leva upp. det kommer inte bara vara ett arrangemang i er arena utan det kommer säkert arrangeras en massa andra aktiviteter i stan, som gör att man kommer att komma ihåg det, säger han.

Läs mer:

Melodifestivalen kan bli en förlustaffär

Melodifestivalen till Östersund – vad tycker du?