Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klartecken för ny start i Nascar för Alx

Alx Danielsson får en ny chans i amerikanska Nascar. Om han vill.

– Om en vecka vet jag om jag har förutsättningar för start, säger den förre jämten.

Annons

Den senaste Nascarkörningen i Ohio – i klassen Nationwide – slutade med motorkrångel efter 35 av de 94 varven. Alx fick en officiell 37:e plats, vilket gav 11 000 dollar.

Helgen i USA gav dock mer än bara pengar och erfarenhet. Svenskens insats på träning, kvalkörning och tävlingen var trots allt så stark att flera team fick upp ögonen för honom.

I höst har Danielsson fått veta att flera team vill ha honom i sitt stall i framtiden. Ett av stallen har till och med lyckats få dispens så att Alx kan köra i Nascar i höst.

– Flera team trodde att de skulle kunna lösa dispens i någon av de högsta klasserna, men tävlingsledningen sa nej. Deras policy är att inte blanda in några tillfälliga förare i de sista tävlingarna, berättar Alx.

Svensken får därmed nöja sig med KN, den fjärde nivån av de racingklasser som körs under Nascar-helgerna. De två översta är Sprint cup och Nationwide.

– Alla fyra klasser har närbesläktade bilmodeller. Sprint Cup har bilar med 900 hästkrafter, Nationwide ligger på mellan 600 och 700, medan KN har 600 hästkrafter.

Det är ändå inte helt säkert att Alx Danielsson nappar på erbjudandet om att köra KN i Phoenix, i november.

– Jag kommer att få en kanonbil och därför vill jag gärna köra. Det kan leda till mycket bättre utgångsläge nästa år. Men det är så tajt schema. Tävlingen går om mindre än två veckor och jag behöver åka om en vecka.

Dessutom krävs vettiga förutsättningar rent ekonomiskt. Teamet står för en del, men Alx måste också bidra.

Eftersom det handlar om ett västkustrace (Phoenix ligger i Kalifornienområdt) är det dyrt att frakta all utrustning. Kostnaden blir mycket högre än om det handlat om en tävling på östkusten.

En annan aspekt att överväga är att Phoenix är en ovalbana, något som Alx mer eller mindre är en nybörjare på.

– Det är en process att lära sig ovalbanekörning. Det som är bra är att Phoenix är relativt platt och bara har tio-tolv graders lutning, jämfört med upp till 30 grader på de värsta banorna.

Hur är det med det som hänt i höst – öppnar det upp för fler Nascartävlingar under 2014?

– Absolut. Vi skissar på det och det finns planer på vad jag ska köra. I så fall blir det många lopp.

Alx har också en ännu större dröm i närtid. Att köra Daytona 500 i februari, ett av motorvärldens mest klassiska lopp. Daytona 500 har körts sedan 1959 och är en deltävling i Sprint Cup i Nascar.