Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kolla – Örjans motorcykelsamling har blivit ett museum

Om man nu har tänkt sig att renovera eller snygga upp en gammal motorcykel, i vilken ände börjar man? Ska man nöja sig med att motorn går och rullar mellan fikaställena? ÖP har träffat Örjan Lundberg som kan allt om gamla motorcyklar.

Örjan Lundberg är 47 år, civilingenjör och jobbar till vardags som projektledare i värmebranschen men han har en hobby som går ut på att restaurera gamla fordon. I huvudsak motorcyklar från 1920 talet och framåt.

– Jag tycker det är charmigt med dessa gamla modeller, säger Örjan Lundberg.

Hemma på byn strax väster om Mattmar bor Örjan med sambon Lena och en dotter som är 10 år. Katt, hund och några höns finns också. Intresset för motorer började med en moppe i de tidiga tonåren. När han var runt 15 år fick han tre gamla motorcyklar från en bekant i grannbyn.

– Jag tjuvkörde lite på byn med hojarna som jag hade fixat till och intresset etsade sig fast, säger Örjan.

Vid 19 års ålder tog han körkort för motorcykel. Med åren har han fyllt en hel ladugård med bilar, snöskotrar motorcyklar och mopeder. Ett eget museum har det blivit och alla maskiner startar om de får en skvätt färsk bensin.

Vilken typ av motorcykel Örjan gillar mest går inte att ta miste på.

– Man kan ju inte köra nya riskokare när det finns gamla fullt fungerande motorcyklar.

Hemma på gården finns även några gamla bilar, till exempel en Willys Jeep 1947, en italiensk sportbil av märket De Tomaso Pantera 1971, Ford Mercury Cougar 1969 och en Hupmobile 1935. Hupmobilen är under renovering just nu.

– Det är tyvärr ett stort problem med att renovera gamla fordon när det inte finns delar att köpa, men jag har hittat en leverantör i Australien som jag har haft en del hjälp av och lite på Ebay också, säger Örjan.

Motorcykelprojekten som just nu ligger i fas får han lov att tillverka egna delar till. Hjärtat för verksamheten är hans verkstad, den har han i en del av boningshuset. Där finns motorcykeldelar på hyllor från golv till tak blandat med fräsar och borrmaskiner. Örjan har till och med en Vincent från 1951, kungen av alla motorcyklar.

– Man bor egentligen på fel ställe i världen när man har den här typen av hobby, säger Örjan.

Samlingen kan man komma och titta på om man bokar en tid med Örjan och hans kunskaper inom hojbyggandet gör att många MC-klubbar vill komma och titta och ha hans tjänster.

– Jag ekrar bland annat hjul åt många hojbyggare runt om i hela Sverige, säger Örjan Lundberg.

Ute bland alla motorcyklar i museet finner man även några gamla snöskotrar. Bland annat en Sno-Tric Snowfury 1971, exportmodellen som levererades till Nordamerika. Vid 1970-talets mitt gick varumärket Sno-Tric i graven, och snöskotrarna bar fortsättningsvis namnet Aktiv. Dessutom äger han en Larven med kälke och ett specialställ för biltaket.

– Jag saknar lite saker för att Larven ska vara komplett, som skidor, den portabla skidliften, lite kläder och ställningen för dragkroken. Men tids nog kommer jag nog över de grejorna så att även den kan bli komplett, säger Örjan Lundberg.

---

Mer om motorcyklar:

Känd motorbutik får nya ägare

Faran för mc:n lurar i kurvan

Linda Myrén provkör en Indian: "En cool maskin i lyxförpackning"

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner ÖP:s nya app här, till Iphone eller till Android !