Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kombinera löpning med styrka

Jogging korta sträckor i taget + styrketräning = joggcross. Träningskombinationen passar perfekt för den som har skadat sina knän eller är ovan vid att springa.

Annons

– Man kör verkligen igenom hela kroppen och träningsformen passar alla, från de mer ovana motionärerna till de riktigt vältränade, säger Kerstin Bergsten, joggcrossledare på Friskis och Svettis i Stockholm.

Själv började hon som joggcrossledare för Friskis och Svettis Stockholm i somras, men då hade hon redan tränat joggcross i flera år.

– Det passar mig perfekt eftersom jag älskar att springa, men har skadade knän och därför får lov att ta lite kortare distanser. Det blir nog fem–sex kilometer totalt på ett pass, men det blir uppdelat, i och med styrkeövningarna, och då sliter det inte lika mycket på kroppen.

I ett joggcross-pass kör man igenom hela kroppen, men är inte så fokuserad på benstyrkeövningar eftersom man får dem gratis i löpningen.

kan man även göra om man är ute och går. Det är ett jättebra sätt att komma igång och vara ute ut på, även om man tycker det är för tufft att springa. Då kan man gå-springa – är det jobbigt så går man. Det är så man blir starkare och så småningom kan börja springa. Så det fungerar lika bra att göra en walking-cross, säger Kerstin Bergsten.

När man gör övningarna är det bra att tänka på att hellre göra fler upprepningar koncentrerat än att slarva igenom för att göra så många som möjligt. Gör gärna några upprepningar, vila, och gör sedan några till.