Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Komjölk är en klar vinnare

Svenska mjölkbönder kan lugna ned sig. Konkurrensen från havredrycken är ingenting att oroa sig för. Det räcker med en enkel provsmak för att förstå att striden är vunnen till komjölkens fördel.

Annons

Havredryckens smak för tankarna till ostrategiskt intagen frukost. Havregrynsgröt är en bra start på dagen. Men det är inte alltid man i skeden balanserar mängden gröt och mjölk. Kvar efter frukosten flyter en saft – mjölk, något uppvärmd och smaksatt med havregrynsgröt. Inget snack om saken. Det smakar inte särskilt gott. Däremot är den där havredrycken ett alternativ för veganer och konsumenter som inte tål mjölkprotein.

Detta apropå det kommersiella mjölkkrig som blossat upp i Sverige. Mjölklobbyisterna; Det vill säga LRF Mjölk menar att det skånska havredrycksföretaget Oatly sprider budskap i syfte att svartmåla komjölk som ohälsosamt och miljöskadligt.

Miljöargumentet används dessutom i landet med världens mest miljövänliga jordbruk.

Toni Petersson, VD Oatly försvarar sig med att havredrycken är (efter forskning) anpassad för människor tvärtemot komjölken som är anpassad för en kalvs växande behov. Roligt argument från en havredryckskapitalist.

Jag tänker genast på den så kallade kraftdrycken Gainomax och dess marknadsföring mot frekventa sportare. Där har man, med insikt om humorn, anfört budskap om att bananer är något apor äter – inte något man ska knapra i sig efter träning. Jag är osäker på om Petersson ser humorn i Oatlys argumentation dock. Ägg är trots allt en annan frukostdetalj vilket knappast var den involverade hönans avsikt. Människa har ett helt smörgåsbord med animaliska matprodukter som vi äter.

Nej, Oatly tar i så man spricker i ett försök att vinna marknadsandelar.