Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen säljer ångbåten Thomée

Kommunen gör sig av med ångbåten Thomée i stället för att hyra ut henne. Kommunstyrelsen tog beslutet i dag i oenighet.

Annons

De styrande partierna, alltså Socialdemokraterna, Center och Miljöpartiet, drev igenom försäljningsbeslutet.

Moderaterna, Folkpartiet och Vänstern satte sig emot. Det slutade med att majoriteten vann omröstningen med tio röster mot fem. Oppositionsrådet Pär Jönsson (M) var inte glad över beslutet.

– Det är synd att man inte tar ansvar för kulturhistorien, säger Pär Jönsson.

– Jag tycker att den enda garantin för att Thomée blir kvar i Storsjön är att hon ägs av kommunen eller någon annan offentlig institution. Även om kommunen skriver in i ett köpeavtal att hon ska trafikera Storsjön blir det upp till köparens goda vilja att så sker.

Pär Jönsson pekar på att företagarna som för två år sedan tog över driften av Thomée också hade krav på sig att ha öppna reguljära turer, men att det inte blev så när ekonomin inte gick ihop.

– Hon kom inte ut i somras heller, säger Pär Jönsson.

Majoritetens argument för försäljning är att när det inte gått att hitta någon intressent som vill hyra Thomée så är försäljning bättre.
Under vintern har kommunen annonserat två gånger. Fem olika konstellationer av intressenter har kontaktat kommunen. Ingen vill dock hyra Thomée med de krav som kommunen ställt upp. Att ha båten i trafik för allmänheten, utan bidrag från kommunen.

Pär Jönsson oroar sig för att kommunen säljer båten för en låg summa och sen går företaget omkull.

– Tänk om hon slutar som skrot. Det är nog järnskrot värt 100 000-200 000 kronor. Det vore ett kulturmord.

----------------------------

Ångbåten Thomée

S/S Thomée byggdes 1875 och började trafikera Storsjön 1880. Ångaren är k-märkt av Statens maritima muséer.

Östersunds kommun beslutade 2011 att avveckla den egna driften av Thomée samt verksamheten på Verkön, båtens huvuddestination.

Det skulle spara 1,3 miljoner kronor per år. Våren 2012 blev det klart att två entreprenörer tog över driften. I kontraktet skulle Thomée göra minst 20 turer per sommar.

Företagarna fick inte ekonomin att gå ihop och gick i konkurs 2013.