Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen slarvar bort pengarna

Annons

Sedan årsskiftet får man inte kompostera matavfall under bar himmel och detta har Östersunds kommun inte lyckats anpassa sig till i tid.

Nyligen blev det beslutat om inköp av en ny maskin som ska klara de nya lagkraven. Maskinen kommer dock först i maj. Därför har man sedan några veckor kört allt matavfall till Sundsvall för förbränning, 20 mil bort.

På kommunens hemsida skriver man nästan lite stolt att man nu lyckats styra om vårt insamlade matavfall till rötning i Skellefteå, 50 mil bort. Detta är tydligen mer miljövänligt men 700 000 kronor dyrare än Sundsvallsalternativet.

Så vad kostade det att köra allt till Sundsvall då? Detta mörkar kommunen, men en gissning att hela detta äventyr kommer att kosta kommunen långt över 1 miljon kronor.

Med tanke på att man snålsparar på belysning, isplaner och Thomée så får detta slöseri liten uppmärksamhet. Det motsvarar ett antal lärartjänster!

Är det verkligen värt 700 000 kronor samt massiva lastbilstransporter på extra långa sträckor med ökade olycksrisker, slitage och avgaser som följd bara för att uppfylla en politisk biogasstrategi som Östersund råkar ha?

Hade det inte varit bättre att lägga dessa pengar på något som ger oss i Östersund något tillbaka men framför allt, vem tar ansvar för detta slarv och slöseri?

Som vanligt i den offentliga sektorn så kommer detta att passera obemärkt och alla kan sitta kvar i orubbat bo. Ingen tar riktigt ansvar.

Officiellt kommer man kanske att säga att man ska "se över rutinerna", men kulturen och personerna kommer förbli samma. Vi behöver en ekonomisk haveriutredning som faktiskt utkräver ansvar. Det är mina pengar kommunen slarvar bort och jag vill veta varför!

Per Edström, Östersund