Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunens granskning visar brister inom Attendos hemtjänst

Vård- och omsorgsförvaltningen har precis avslutat en granskning av det privata vårdföretaget Attendos hemtjänst i Östersund. Granskningen visar att det finns flera brister.

I höstas inleddes en granskning av Attendos hemtjänst sedan Östersunds kommun fått signaler om att allt inte stod rätt till.

- Vårt fokus under hösten låg på att Attendos verksamhet ska ha en kvalitet som uppfyller våra krav utifrån varje medborgares enskilda behov, förklarar Börje Hoflin, chef för Uppdragsenheten på Vård- och omsorgsförvaltningen i ett pressmeddelande.

Uppdragsenheten har nu granskat kvaliteten i samtliga fyra arbetslag inom Attendos hemtjänst i kommunen. Granskningen sker utifrån de avtal med kvalitetskrav som företaget tecknat med Vård- och omsorgsförvaltningen. Bland annat hittade man brister i läkemedelshanteringen, all personal är inte utbildade i demens - enligt kommunens krav och det saknas kompetensutvecklingsplan för legitimerad personal. Dessutom saknas en plan för hur man ska arbeta med att upprätthålla kommunens kvalitetskrav.

- Vi kommer att följa upp varje område noga under den närmaste tiden. Men vi ser att de jobbar på att rätta till bristerna och att de är på rätt väg redan nu, berättar Börje Hoflin.