Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunens kundcenter invigt

I dag öppnade kommunens nya kundcenter i Östersund. Den nybyggda entrén till Rådhuset var fullpackad med chipsminglande medborgare och kommunanställda, som fick lyssna till kommunchefen Bengt Marsh.

Annons

– Kundcentret finns till av tre anledningar: medborgarnytta, medborgarnytta och medborgarnytta. Nu ska alla få svar, och de ska få det snabbare, sade Bengt Marsh och erkänner att det inte fungerat problemfritt tidigare.

När det väl var dags att klippa bandet betonade Bengt Marsh att för symbolikens skull vore det bättre att knyta ihop bandet än att klippa isär det.

– Nu är vi en samlad kommun som tar emot, inte flera olika förvaltningar.

Agneta Nilsson är chef för de 14 anställda som arbetar på kommunens nya kundcenter. Klockan 8 på morgonen togs det första samtalet emot.

– Vi kan inte svara på allt. Men vi lär oss och målet är att besvara 70-80 procent av frågorna. Kan inte vi svara så slussar vi vidare till rätt förvaltning.

Kommunvägledaren Jessica Stenbäck stod i receptionen på premiären.

– Det känns väldigt bra att vara i gång efter sju veckors utbildning.

Hon svarade på Anneli Olssons fråga om var man vänder sig när man vill starta företag. Och då är det företagslotsen på näringslivskontoret som gäller.

Vad tycker du om idén med ett kundcenter?

– Jag tycker att det låter bra, det är många gånger man ringt kors och tvärs utan att få svar. Så jag hoppas de får till det bra nu, säger Anneli Olsson.