Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunerna bör återta färdtjänsten

Christina Lindgren, bor strax utanför Åsarna. Hon kör taxi och har full insyn i hur färdtjänsten fungerar.

– Det är skrämmande, är hennes dom.

Annons

Christina Lindgren har jobbat som undersköterska i 30 år. På äldre dar har hon sadlat om och lämnat yrket som undersköterska för att i stället ta taxiförarkort. Och hon är inte nöjd med hur det fungerar. Varken färdtjänsten eller samkörning får godkänt enligt henne.

– Jag har under mina år sett förändringar såväl inom vården som inom färdtjänsten. De har satt ribban alldeles för högt vad gäller vem som får och vem som inte får åka, slår Lindgren fast.

Hon berättar om en kvinna på 94 år som ansökte om färdtjänst.

– Länstrafiken som sköter färdtjänsten frågade en 94-årig kvinna som sökte färdtjänst hur hon bor. Kvinnan berättade att hon bor själv i ett tvåvåningshus. Var har du sovrummet, frågade de henne. Hon svarade att sovrummet ligger på andra våningen. Ja, då kan du allt gå till busshållplatsen också. Men att klara sig i sitt eget hem där man bott i kanske 60 år är något helt annat, än att klara sig utanför hemmet. Att hållplatsen ligger fem kilometer hemifrån och att bussen går två gånger per dag, det tänker de inte på menar Christina Lindgren.

Samkörningen ger hon inte heller mycket för. Det betyder enligt henne att resenärerna får på tok för långa dagar.

– För att passa ett läkarbesök klockan 14.00 i Östersund får många resa redan klockan 07.00 hemifrån. Efter läkarbesöket ska de sen hem, det blir ofta 12-timmars dagar ute på vägen. Det har hänt att jag tvingats ge en del resenärer mat under dagen, säger Christina som menar att systemet med samkörning är alldeles för "stelbent".

Fast Christina menar att det finns lösningar på problemet. Politikerna måste se över kriterierna för vilka som ska beviljas färdtjänst kan vara en lösning enligt henne.

– Administrationen bör minska, men viktigast av allt är att kommunerna får ta över hanteringen av färdtjänsten igen, säger hon och menar att problemen kommer att öka med åren.

– Det är många som närmar sig 80-årsåldern ute i kommunerna och som kommer att vara i behov av färdtjänst. De som byggt upp samhället måste får en dräglig tillvaro, de måste få komma ut, avslutar hon.