Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsten att säga nej

Är du en person som alltid ställer upp? Då kan det vara dags att dra i nejbromsen. De som ständigt sätter andras behov framför sina egna riskerar att bli både stressade, sura och sjuka.

Annons

De flesta av oss vill vara smidiga typer, vara till lags och bli omtyckta. Men det finns gränser även för välvilja. Om man alltid ställer upp för andra är risken stor att man en dag upptäcker att man lever någon annans liv och inte sitt eget.

– Visst är det bra att vara generös, snäll och empatisk, men om du gör våld på dig själv för att alltid ställa upp kommer inte känslan från hjärtat och du riskerar då att bli både stressad och bitter, och i förlängningen även utbränd, säger Nina Jansdotter, karriärcoach och föreläsare.

Vad är det då som får oss att säga ja till mer än vi själva önskar? När du hellre vill vara hemma men jobbar över ytterligare en kväll, eller fikar med en ytlig bekant när du hellre vill träffa din äldsta vän. Nina Jansdotter säger att när det gäller arbete handlar det ofta om rädslan att inte bli tillfrågad igen, eller oron att den som inte ställer upp är den som först får gå när det blir sämre tider.

– Andra gånger kan det röra sig om konflikträdsla, man tror att man blir illa omtyckt om man säger nej, säger Nina Jansdotter.

Men rädslan är oftast obefogad. Ibland kan ett nej ge motsatt resultat mot vad man tror. Om chefen vill lägga på dig ytterligare uppgifter kan du säga nej med motiveringen att du vill göra ett bra jobb men tyvärr inte hinner det om du tar på dig fler sysslor. Eller så kan du fråga om den nya uppgiften ska gå före de andra. Be helt enkelt chefen att hjälpa dig prioritera.

– Sådant ger ofta cred och respekt i stället, säger Nina Jansdotter.

Många svarar ja av bara farten i stället för att först känna efter vad man egentligen vill. Ett tips för att lättare kunna säga nej, är därför att inte svara med en gång utan be att få återkomma när du tänkt efter en stund.

Tydlighet är en annan viktig faktor - och då med både kropp och med ord. Om du säger nej med sänkt blick och svag kroppsutstrålning är du ett lätt offer att övertala, eller om du krånglar in dig i långa, omständliga ursäkter.

– Ta dig mandatet att stå upp för dig själv. Stå stadigt och titta den du talar med i ögonen, säg artigt nej tack. Det kan hjälpa att öva framför spegeln och höra sin egen röst. Det kan också vara bra att öva i situationer där det inte kan hända så mycket om du säger nej, exempelvis i en butik eller till en telefonförsäljare, säger Nina Jansdotter.

Självklart ska du även fortsättningsvis ställa upp för andra - men det gäller att hitta balansen. Varje gång du säger ja är det samtidigt ett nej till något annat - oftast till dina egna behov. Och om du prioriterar dig själv emellanåt har du både kraft och ork att ställa upp på andra när det verkligen gäller.

Fakta

Tips till ja-sägare

Det viktiga "nejet" stannar outtalat kvar i magen och kan ge upphov till fysiska åkommor som huvudvärk och magproblem. I förlängningen kan du även drabbas av utbrändhet.

Retar du dig på väninnan som alltid vill ventilera sina bekymmer med dig? Bestäm dig för att lyssna tio minuter helhjärtat och sedan avbryta och göra det du vill. Det är betydligt bättre än att lyssna med ena örat i en timme och sedan sura över att väninnan stjäl din tid.

Hitta din akilleshäl. Tänk efter vem eller vilka du har svårt att säga nej till. Fundera över varför?

Tänk efter: Vad är det värsta som kan hända om du säger nej? Vad är det bästa som kan hända? Väg noggrant och bolla gärna med någon annan, men bestäm själv i slutänden.

Om du beslutar dig för att säga nej, säg då inte nja. Säg nej så tydligt som du kan utan vaga ursäkter. De flesta människor uppskattar ärlighet och får respekt för dem som sätter gränser.

Skaffa positiva förebilder. Notera hur de gör och vad de säger.

Källa: Boken Säg nej & må bra - minska stressen i ditt liv, av Nina Jansdotter och Fredrik Ljungberg.

Nina Jansdotters litteraturtips:

Född fri - självkänsla och självförtroeende, av Barbro Esbjörnsdotter (Brain books)

Säg nej med gott samvete - och säg ja till mer tid, mer glädje och till det som är viktigast för dig!, av Patti Breitman och Connie Hatch (Richter)

Tid för ditt liv - hur du kan använda din tid för att få ut så mycket som möjligt av livet, av Sheila Dainow (Ica förlag)

Att säga nej och andra konster - en bok om personlig förmåga, av Örjan Nilsson (Liber)

Vi kan, vi vill, vi vågar! Utveckla din förmåga att arbeta tillsammans och nå mål med mental träning, av Birgitta Lundén (Fritzes förlag)

Stresshandboken - lär dig förstå och hantera din stress, av Abdolkarim Assadi och Jan Skansén (Studentlitteratur, Lund)