Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstkrönikan: Hög tid att utveckla KulTur ännu mer!

Glaskonst som lampor, trolltrummor att spela och titta på och öppet hus hos mer än 70 konstnärer och konsthantverkare länet runt. Det har varit en händelserik första helg i maj.

Annons

Fjärde året med Kul Tur i regi av Bildkonsten Jämtland/Härjedalen, Hemslöjdskonsulenterna i Jämtlands län och Länskulturen. Receptet är det samma som tidigare år. I år var det drygt 70 deltagare som öppnade upp sina ateljéer under fem timmar på lördagen och fem timmar på söndagen för besökare. Det är enligt arrangörerna bara hälften av alla konstnärer och konsthantverkare som skulle kunna vara med.

Själv var jag i Härjedalen i helgen och tänkte besöka deltagarna där. Det visade sig vara svårt för inte en enda konstnär eller konsthantverkare i hela Härjedalen hade valt att delta i Kul Tur. Vad det beror på kan man undra, men i Funäsdalen har man två helger varje höst sedan lång tid ordnat något liknande så det kanske fyller behovet där? Men visst är det synd att inte hela länet är med eftersom titeln på evenemanget är Kul Tur Jämtland-Härjedalen, en titel som i år inte stämde med verkligheten.

Men när man väl kom över landskaps- och kommungränsen till Berg fanns det i vart fall lite att välja på. I Hoverbergets skugga besökte jag först Gunhild Åkerbloms lilla keramikverkstad. Det fanns en skylt vid vägen och allt. Jag svängde in och gick ner i verkstaden. Det var öppet, ugnen var varm och vacker keramik stod framme att titta på. En avprickningslista skvallrade om att det varit drygt 20 besökare på lördagen och när jag kom på söndagen var det redan åtta som varit där. Tyvärr dök det aldrig upp någon som kunde berätta något eller visa något och vi stod en stund där inne och tittade i vår ensamhet. Efter en stund gick vi ut och såg lite mosaik på ett bord i solen och kunde titta ut över viken nedanför. Lite snopet på något sätt.

Men en kort bit till bort fanns nästa Kul Tur- skylt upp mot Galleri Johansgården. Mycket välskyltat och omöjligt att missa. Uppför backen och in på en gårdsplan med tydliga skyltar var konst fanns att titta på. Galleri Johansgården öppnades strax före jul 2013 av Sara Magnusson och har sedan dess hunnit med en hel del utställningar och schemat är fullspäckat ända till hösten.

En vackrare placerad utställningslokal är svår att tänka sig. Och inne i Johansgården bjuds det på gott fika tillsammans med utställningar. Ett antal Kul Tur-besökare satt och fikade och talade om konst och konstnärer i länet. Dagarna till ära hade Sara också öppnat sin egen ateljé som hon fyllt med alla sidor av sin egen mångfacetterade kulturutövning.

Frågan är vad Sara inte sysslar med. Här finns textilkonst, konceptuell, fria broderier och textila skulpturer, teckning, måleri, fotografi, installationer och skulpturer. Allt utfört med skärpa och en ständigt närvarande glimt i ögonvrån. Hon berättar själv att hon gärna vill locka fram leenden och skratt men en liten tår eller en eftertanke är inte heller fel. Jag går runt och häpnar, tittar, tittar igen och pekar och ler. Det är så skönt rättframt, smart och egensinnigt

Mest spännande är skulpturerna, eller om man ska kalla dem installationer. Här finns människan som inte kan släppa sitt förflutna, här finns huvudvärken orsakad av skruvar rätt in i skallen, människan på väg att släppa loss upp till himlen, det fjättrade kvinnobröstet. Allt med titlar minst lika smarta som konstverket i sig.

Förutom att Saras ateljé stod öppen denna dag bjöds det givetvis också på galleriutställning. I lördags var det vernissage för Maria Tjärnström, kulturvetare, arkeolog och konstnär från Kramfors kommun. Maria visar fram till den 15 maj dels akvareller, grafik och verk i blandteknik. Och i galleriets svarta rum visar hon en rad trolltrummor/shamantrummor som hon gjort. Trummor att titta på och trummor att spela på. Där finns också några målningar som motivmässigt bjuder på naturmystik och historia.

I det vita gallerirummet är det mer traditionella akvareller, landskap, byggnader, både odlingslandskap och fjäll. Det är spänst i penselföringen och när motiven inte är de mest banala blir det också sevärt. Men jag föredrar absolut verken i det svarta rummet, naturmystiken och shamantrummorna som dekorerats inspirerade av naturfolkstatueringar.

Efter ett landskap helt utan utställare följt av en tom verkstad så blev det en väldig kul och en väldig tur som ledde oss uppför backen upp till Galleri Johansgården.

Även i Östersund blandades öppna ateljéer och verkstäder med öppet galleri. På Drejeriet visade Anna-Lena Kauppi upp sin separatutställning som döpts till Mörkt & Ljust. Anna-Lena, som är en av ägarna till Storsjöhyttan, har släppt loss sin konstnärliga sida och tillverkat en rad lampor av mestadels det mer ovanliga slaget. I lördags kunde ni läsa om Anna-Lena och utställningen i ÖP. Lamporna lyser upp ända fram till den 24 maj.

Samtidigt var också Storsjöhyttan en del av Kul-Tur där de allra flesta, runt 30 stycken, av deltagarna återfanns i Östersund och på Frösön. På Storsjöhyttan är det i alla fall Vaskalas, det är vaser i glas av olika slag som visas i en specialutställning som pågår ända fram till den 7 juni. Där är givetvis Anna-Lena Kauppi också med samt hennes kollegor Ulla Gustafsson och Nilla Eneroth.

Den fjärde Kul Tur-helgen är över. Kul Tur är en bra sak för att uppmärksamma alla som skapar konst och konsthantverk i länet. Men det känns som det skulle kunna göras så mycket smartare. På tio timmar uppdelade på två dagar hinner inte ens den snabbaste med att besöka så särskilt många kulturutövare. Och ska vitsen vara att man ska hinna se dem man inte vanligtvis ser så kräver det också lite resor och resor kräver planering så att öppettiderna inte bara ska sittas av inne i en bil.

Kul Tur är uttalat att det ska vända sig till oss som bor i länet. Men varför? Konstrundor på andra håll i landet är stora succéer och lockar besökare från när och fjärran. Här skulle också mer kunna göras. Varför inte göra en kulturhelg, en Kul Tur, var för varje kommun? Varför inte ha den så att turister också kan komma och delta? Varför inte samordna med annat som också händer? Den fest och festivalkänsla som finns på andra håll i landet runt dessa konstrundor har inte varit det största kännetecknet under alla dessa fyra år som jag åkt runt på Kul Tur. En kul tur-helg för Härjedalen, gärna när Funäsdalen har sin sedan länge etablerade konsthelg, en helg i Berg, Ragunda, Bräcke, Krokom, Åre, Östersund och Strömsund. Varför inte? Varje kommun skulle vilja sträva efter att få ut så många som möjligt.

I dag försvinner merparten av det dryga 70-tal som deltar för ingen hinner, förmår eller ens vet hur de ska ta sig till alla. Det har varit, och är fortfarande, en så bra idé. Men för att få det till en riktig folkfest krävs lite mer samordning, lite mer planerade och möjliga rundor och lite mer besökare. Inget fel med det som är. Men det skulle kunna bli så mycket mer om man vill och törs.