Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumenterna protesterar

Cheferna på Coop Sverige måste ha fått skrämselhicka om de igår studerade ÖP:s hemsida op.se. Där utspelade sig en handelskedjas värsta mardröm. Den när konsumenter slår bakut. Vi vill inte ha Arlas mjölk. Fortsätt ge oss lokalproducerat, annars byter vi affär, var budskapet från ÖP:s läsare.

Annons

Gårdagens toppnyhet om att Coop väljer bort lokal mjölk utlöste läsarstorm på hemsidan op.se och i dag på Åsiktsuppslaget. Mer än 90 procent av alla inlägg vände sig emot Coop. Deras kommande mejeriavtal med Arla togs inte emot stillatigande. Inför risken att i höst inte kunna välja lokalproducerad mjölk från Milko reagerade konsumenterna blixtsnabbt.

känts som piskrapp för direktörerna på Coop. Av 60-talet inlägg på op.se i går eftermiddag var merparten direkt fientliga mot Coop, om handelskedjan lyfter bort det lokala mejerisortimentet.

Affär är affär och Coop har skrivit kontrakt med Arla, som förväntas ta marknadsandelar utanför sitt eget produktionsområde. Samtidigt är konsumentmakten total. Den handelskedja som får kunderna emot sig kan hälsa hem. Coop står därför inför betydande problem.

blir allt färre. De som ändå satsar och väljer att investera mångmiljonbelopp, är därför helt i händerna på oss konsumenter. Via det egna mejeriföretaget Milko måste mjölken, smöret, osten och filen gå sälja.

Att döma av 2008 års bokslut har Milko åtskilligt att göra i hemläxa för ökad egen lönsamhet. Med ett minusresultat om 68 miljoner kronor måste effektiviteten bli bättre. Överbyggnaden i form av anläggningar och personal är uppenbarligen för stor.

Samtidigt är Milko och lantbrukarna beroende av handelskedjorna. Konsumenternas gunst är livsviktig. Gårdagens skarpa och snabba reaktion är därför högintressant. Kanske var den en dagslända. Om och när Coop eventuellt löper linan ut och byter ut Milkos mjölk mot Arlas i sina diskar, ja då kanske opinionen ebbat ut.

vara tvärt om. Att reaktionerna tilltar och då kan Coop få policybekymmer så stora att de tappar marknadsandelar vilket ingen handelskedja vill riskera.