Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraftig ökning för receptfritt

Det har aldrig sålts så mycket huvudvärkstabletter, näsdroppar och andra receptfria läkemedel som nu. Det gäller både i landet och i länet.

Det här framgår av statistik från det statliga bolaget Apotekens Service AB.

Under första kvartalet i år sålde apoteken Alvedon, Ipren, Nezeril, Otrivin, nikotinläkemedel och annat receptfritt för 975,7 miljoner kronor.

Det är visserligen en minskning med 87 miljoner kronor jämfört med de tre sista månaderna i fjol.

Men totalt sett ökade försäljningen av receptfritt med drygt 32 miljoner kronor under årets första kvartal. För den övriga försäljningen ökade med 119,2 miljoner kronor, varav det mesta såldes i dagligvaruaffärer och på bensinstationer.

Försäljningsökningen på apoteken mellan januari och mars var 10,7 procent. Därmed säljer apoteken snart lika mycket receptfritt som när de var ensamma försäljare i slutet av 2009. Det var 1 november som apoteken blev av med sitt försäljningsmonopol.

Mataffärerna, mackarna och övriga ickeapotek ökade sin läkemedelsförsäljning med 19,5 pocent från januari till mars i år.

I Jämtlands län ökade försäljningen av receptfritt utanför apoteken med hela 44,8 procent från januari till mars i år, från 319 000 till 462 000 kronor.

Men länsborna tillhör fortfarande de svenskar som köper allra minst värktabletter och andra receptfria läkemedel. Utslaget per länsbo handlades det läkemedel inte ens för 9 kronor i mataffärer och mackar under det första kvartalet i år.

Totalt köpte jämtarna och härjedalingarna värktabletter och annat receptfritt för 112 kronor per persun under årets första kvartal jämfört med 103,50 kronor under sista kvartalet ifjol.

Den genomsnittlige svensken handlade receptfritt för 104,50 kronor under fjolårets sista tre månader, och för drygt 117 kronor under de tre första månaderna i år.

Vid Apotekens Service vet man inte om försäljningsökningen beror att folk bunkrar läkemedel eller om de faktiskt använder mer läkemedel. Företagets uppgift är bara att samla och bearbeta uppgifter och föra dessa vidare, i första hand till Socialstyrelsen och Läkemedelsverket.