Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftsamla kring skolan

Annons

Nu är det många som ropar och skriver om bristen på lärare i NO-ämnen och matematik. Det är allt för få förstahandssökande till landets lärarutbildningar för grundskolans högstadium.

Det är ingen tvekan att vi är ett land där utbildning och stark ingenjörstradition har varit avgörande vid sidan av våra naturtillgångar.

Vi hade också fram till början av 1990-talet ett av världens bästa och likvärdiga skolsystem, men i internationella mätningar, med undantag för engelska och digital förståelse, sjunker våra elevers resultat.

Jag kan inte nog betona vikten av engelska för en blivande ingenjör. Jag har själv lidit hela mitt liv av för dåliga språkkunskaper i engelska, för att nu inte nämna teknisk engelska.

Pisa-mätningen visar att 25 procent av svenska pojkar har problem att förstå en dagstidningstext.

Det är inte så enkelt att det bara handlar om lärarkompetens, även om det är en mycket viktig faktor. Situationen inom områdena matematik, fysik, kemi och teknik är inte bra.

Ungefär 13 procent av lärarna som undervisar i fysik på högstadiet har tillräcklig utbildning och ungefär 50 procent av matematiklärarna.

Matematik och fysik är mycket viktiga ämnen för en blivande ingenjör. Ansvariga måste gå in och peka med hela handen och sätta upp tydliga mål. Resultaten ska följas upp och korrigeras om inte målen nås.

Jag stöder också helhjärtat att en opolitisk skolkommission tillsätts snarast. Den svenska skolan är kanske det viktigaste vi har oavsett var vi befinner oss i livet.

Vi nu måste kraftsamla omkring vår skola. Allt politiskt sjabbel ska slängas i soptunnan i denna för vårt land så viktiga fråga.

Sture Björk