Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krafttag tas mot obetalda p-böter

Totalt har jämtarna en skuld på drygt 1,1 miljoner kronor för obetalda felparkeringsavgifter.
Och den värsta syndaren bor i Östersund och har samlade p-böter på nästan 70 000 kronor.
Om han fortsätter att parkera fel kan han nu bli av med bilen.

Annons

Från första juli gäller en ny lag som ger Kronofogden rätt att ta fordon av folk som betalning för obetalda fordonsrelaterade skulder, till exempel felparkeringsavgifter. Syftet med lagen är att ta krafttag mot så kallade bilmålvakter. Målvaktsbilar med jätteskulder kan nu beslagtas och skrotas eller säljas om inte skulderna blir betalda.

Tidigare har tiotusentals struntat i parkeringsregler, trafikföreskrifter och skatter och genom att ha en målvakt stående som registrerad ägare till ett fordon. Den rätta ägaren har smitit undan betalningsansvaret för bilen. Det är den luckan i lagen som riksdagen nu hoppas täppa till.

I Jämtland har tio personer skulder mellan 20 000 och 70 000 kronor. En man i Härjedalen är skyldig drygt 60 000 kronor, en man i Östersund har en skuld på 36 000 kronor och på en man på Frösön har Kronofogden drygt 32 000 kronor i krav.

Ingen av dessa skulder påverkas av den nya lagstiftningen, eftersom den bara gäller försyndelser efter första juli i år.

– Lite senare i höst kanske det ramlar in några nya ärenden hos oss, säger Karin Berglöf Hedar, kanslichef på Kronofogden.

Nu uppmanar Transportstyrelsen alla som planerar att köpa en begagnad bil att kolla upp om det följer med några obetalda skulder i köpet. Det innebär bland annat att du behöver kontrollera om det finns någon obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift på fordonet som du vill köpa.

På Kronofogden ligger man nu i stargroparna för att börja arbeta utifrån den nya lagstiftningen. Det har inte gjorts några beräkningar på hur många fall myndigheten tror kommer att komma in, men det finns antagande om att det är främst i storstadsområdena som merparten kommer att hittas.

Lagstiftningen är efterlängtad enligt Karin Berglöf Hedar.

– Ja absolut, vi har ju själva varit med och initierat mer verkningsfulla åtgärder.

Läs mer: Kommunen tjänar mycket på p-böter.