Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krockkorsningen på Frösön

/
  • Bilder från några av de många olyckorna i den ökända korsningen på frösön. Många av debattörerna på OP.se/asikter har idéer om hur trafiken ska bli säkrare där.

Annons

korsning, där Vallaleden förhöjs lite och Fröja-, Önevägen korsar under. Vallaledens båda körfält kan då läggas intill varandra och ge plats åt på- och avfarterna.

Avfarterna från Vallaleden läggs som avkörningsfiler parallellt med Vallaleden och ansluter i princip vinkelrät mot Öne-/Fröjavägen och med väjningsplikt där, lika från båda håll.Påfarterna till Vallaleden görs likadant parallellt och som accelerationsfiler, alltså blir det en symetrisk konstruktion. Öne-/Fröjavägen har ju mindre trafik så den kan tåla dessa anslutande vinkelräta vägar.

behöva bygga om en så solklar korsning som denna? Stora skyltar, breda körfält … det ska inte gå att misslyckas. Felet sitter hos de som inte är uppmärksamma i trafiken.

med dig 19-åringen, att en planfri korsning är att föredra. Men med din lösning så ser jag ett potentiellt problem med att det kan bli köer på grund av det krävs vänstersvängar för att ta sig upp på Vallaleden från Öne-, Fröjavägen beroende på åt vilket håll du ska. Jag har dock ingen koll på om ifall trafiken i dag är tillräcklig för att det ska bli ett problem men om Östersund växer (vilket jag hoppas) så finns det nog en fara för det. Det bästa vore nog ”cirkulära” på och avfarter så att man aldrig hamnar i en korsning utan bara i accelerationsfält. Men utrymmet kanske inte räcker till för det.

Rondell känns inte riktigt bra då det är ganska stor lutning (och då kan ni tro att det blir krockar på grund av att snövallar döljer dem som har förkörsrätt i rondellen). Någon annan som har ett bättre förslag?

alternativet måste väl ändå vara att sätta upp trafikljus där. För rött ljus måste väl varenda bilist förstå.

så blir det oundvikligen köbildningar. Framför allt på Vallaleden och det är ju inte riktigt bra. Den borde enligt min mening ha fritt fram. Sen gäller det ju också att kunna få stopp i halkan när man kommer uppifrån. Är det grönt ljus för Öne-/Fröjavägen så kommer ju ingen att se sig för efter en tvärnitande halkande bil på Vallaleden. Men det går nog att lösa med lite längre tidsinställning innan det slår om till grönt (och sen så är det ju inte vinter hela tiden).Stoppskyltar har de försökt med och det blev inte bättre av det.

Mer läsning

Annons