Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Det viktigaste är att vi kan fortsätta göra bra lokal journalistik!

Artikel 7 av 10
Försäljningen av Mittmedia
Visa alla artiklar

Annons

Östersunds-Posten får nya ägare. Nu är det klart att Bonnier News blir mediekoncernen som tar över Mittmedia där ÖP, Länstidningen och Tidningen Härjedalen ingår. Den norska lokaltidningskoncernen Amedia är också med i köpet med en mindre andel.

Spekulationerna om en medieaffär har pågått under hösten och vintern. Nu är den på väg att genomföras. Prövningen hos Konkurrensverket är vad som återstår.

Hans Lindeberg är chefredaktör för Östersunds-Posten.

Läs också: Hans Lindeberg om Bonniers köp av Mittmedia: ”Det är ett bra besked”

Det är ett bra besked. Bonnier News äger Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Sydsvenskan/HD. Bonnier har en lång publicistisk historia bakom sig. Drivkraften enligt de uppgifter som hittills kommit ut efter affären är att Bonnier vill fortsätta utveckla de lokala varumärkena och slå vakt om kvalitetsjournalistiken.

En tredjedel av ÖP:s prenumeranter är nu helt digitala

På Östersunds-Posten gäller inget annat än att vi fortsätter arbeta vidare precis som vanligt.

För mig som chefredaktör och ansvarig utgivare spelar det egentligen inte så stor roll om det står Bonnier, Mittmedia eller något annat koncernnamn på huvudkontorets fasad.

Viktigast är att vi kan fortsätta leverera oberoende lokala journalistik till alla som bor här i Jämtlands län. De sista åren har utvecklingen varit positiv. En tredjedel av ÖP:s prenumeranter är nu helt digitala, de läser E-tidningen eller köper Plus på vår nyhetssajt op.se.

Det lönar sig att annonsera digitalt

Det är en bra siffra i jämförelse med andra medieföretag. Allt fler företag upptäcker också att det lönar sig att annonsera digitalt på våra plattformar eftersom de lättare når rätt målgrupp lokalt.

Varför behöver då ÖP nya ägare? Det är förstås en berättigad fråga att ställa sig utifrån de senaste årens fina siffror.

Har inte längre ekonomiska muskler

Svaret är att affären är nödvändig för att fortsätta den digitala omställningen och samtidigt ge ut tidningar. Mittmedia har varit ledande i att utveckla lokal journalistik digitalt men ÖP:s ägarkoncern ensamt har inte längre ekonomiska muskler som räcker till.

Dilemmat kan beskrivas som att vi står med varsitt ben i två olika affärsmodeller. Å ena sidan behövs resurser för utveckling av digital innehåll, tekniska lösningar och appar och sajter som är lätta att använda.

Visat sig svårt att förena de två affärerna

Å andra sidan vill många fortsätta läsa ÖP som morgontidning. Även om antalet pappersläsare blir färre innebär det stora kostnader att trycka och köra ut tidningar.

För Mittmedias del har det visat sig svårt att förena de två affärerna. Förhoppningsvis går det lättare med en starkare ägare. Bonniers köp handlar i första hand inte om att rädda en tidningskoncern i kris utan att skapa möjligheter att långsiktigt utveckla lokal journalistik.

Att sedan ägarbyten och sammanslagning av stora koncerner alltid innebär förändringar i strategier, för organisationer och personalen är en annan sak. Det räknar nog alla med.

Att musiktjänsten Spotify nu går med vinst

Mediebranschen går igenom en krävande digital omställning. Hur svår den är kan man dra slutsatser av efter en annan nyhet som kom i veckan.

Den om att musiktjänsten Spotify nu går med vinst. För första gången efter tio år på marknaden. Trots att mer än hälften av svenskarna förra året betalade för att lyssna på musik på nätet. Och den absoluta majoriteten av oss använder Spotify har det tagit många år att bygga upp marknaden och få lönsamhet.

Bara tio år har gått sedan amerikanska Apple lanserade sin första Iphone

Historieskrivningen om stora samhällsomställningar säger att de går i olika faser. Det är en helt naturlig del i processen. Den industriella revolutionen fick en skjuts när någon konstruerade ångmaskinen. Bara tio år har gått sedan amerikanska Apple lanserade sin första Iphone.

Mittmedia och ÖP har legat långt fram med våra digitala nyheter. Först gratis till alla och nu med journalistik som lockar allt fler prenumeranter. På så sätt har vi bidragit till att förändra den svenska lokaljournalistiken positivt.

Nu kommer en ny fas. Som kräver starkare mediekoncernen för att möta konkurrensen från Google, Facebook eller vad det nu kan vara i framtiden.

Därför är nyheten att ÖP får nya ägare ett bra besked.

Annons