Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders har både skivmärke och förlag

/
  • Anders Nilsson är låtskrivaren och producenten från Gällö som startat skivmärket Nasty music.
Foto: Love Malmqvist
  • Erik Edlund har med en låt på samlingsskivan ”Still”.

Förutom att vara låtskrivare och producent kan nu Anders Nilsson från Gällö stoltsera med att ha både ett eget skivmärke och ett förlag.

Annons

Första skivsläppet på labeln ”Nasty music” skedde förra onsdagen med Umeåartisten Bells for her.

Dessutom släpptes lounge/electronica-samlingen ”Still” i måndags, där Anders Nilsson pratat in Östersundskillarna Erik Edlund och Markus Ernehed som fått med varsin låt på skivan.

– Det började med att jag ville ha ett litet musikförlag som sidoverksamhet till min vanliga verksamhet. Det är både ett förlag och ett litet label. På skivmärket kommer jag att ge ut skivor, som ep:n som släpptes i onsdags. Via förlaget försöker jag få ut låtar till andra skivbolag, som med samlingsskivan, berättar Anders Nilsson.

En av låtarna, ”Oh dear”, från Bells for hers ep ”Breathing for two” har kommit med i den amerikanska independentfilmen Kaleidoscope regisserad av Avital Ash.

– Det började som en slags tävling där man kunde få med låtar till den filmen. Vi ansåg att ”Oh dear” skulle passa bra och det tyckte juryn också. Det är ett bevis på att en låt inte måste vara utgiven för att komma med i en film eller tv-serie, säger Anders Nilsson. Han förklarar även att det är musikförlagets uppgift att få ut låtarna.

Skivorna som ges ut på Nasty Music kommer än så länge bara distribueras digitalt.

– Det är av flera skäl som de ges ut digitalt. Det kostar mycket att trycka upp och som det är nu är det färre som köper fysiska skivor. Få är villiga att ens betala nio kronor för en låt. Så jag ser det lite som att om någon kan tänka sig att betala lite för att supporta artisterna är det bra. Det behöver ju komma in pengar någon gång även om folk anser att det inte ska kosta något med kultur längre, säger Anders Nilsson.

Musiken som Anders Nilsson skriver själv kallar han kommersiell och ser det därför som en chans att få jobba med lite mer alternativ musik genom sitt nystartade musikförlag.

– Jag tycker att det känns som en vidareutveckling av min egen verksamhet. Lite mer alternativt och lite mindre kommersiellt. Fast det är svårt att dra en gräns för vad som är kommersiellt egentligen. Något som från början är jättesmalt kan komma med i en film och blir då kommersiellt, förklara Anders.

Om allt går som det ska kommer Anders Nilsson att ha med en av sina egna låtar på en Melodifestivalaktuell artists debutalbum som släpps till våren.

– Jag vet inte om jag får säga vem än. Men det är ett exempel på en kommersiell låt. För mig kvittar det vad den kallas för. Omväxling förnöjer och det är kul att hålla på med lite olika grejer, säger Anders.

Och olika blir det för Anders som fick i uppgift att spåra två samplade röster som Erik Edlund använt sig av i sin låt. Rösterna kom från en intervju mellan New York-fotografen Joel Meyerowitz och amerikanska tv-profilen Dr. Barbaralee Diamonstein-Spielvogel.

– Jag lyckades få kontakt med personerna och fick deras personliga tillåtelse. Erik hade bara varit inne på You tube och samplat rösterna. Intervjun gjordes för 20–30 år sedan.

Anders Nilsson flyttade från Gällö till Stockholm i höstas. Nu vill han prova på hur det är att ”bo mitt i smeten”, men han jobbar fortfarande gärna med folk från Jämtland.

Mer läsning

Annons