Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Duo Gelland– två kulturkurirer i Solberg

/
  • Barnen älskar att hoppa studsmatta, och vi gör det ofta tillsammans, berättar paret Gelland.
  • Till Cecilia och Martin Gellands snickarglada hus kommer konstnärer, musiker och dansare från hela världen när de letar efter ro att skapa.
  • Det gäller att hållaformen dagsfärsk, därför ägnar Duo Gelland minst fem timmar om dagen åt att öva på sina fioler.

Annons

Den händer ibland att den undangömda och idylliska lilla byn Solberg i Fyrås får besök av konstnärer, musiker och dansare i världsklass. När de behöver rum att andas och ro att skapa, någonstans fjärran från stadens larmande och ständiga avbrott, då är det hit, till den tysta jämtlandstrakten, de söker sig. Till den världsberömda violinistduon Cecilia och Martin Gellands själfulla och charmiga hus, där hela övervåningen står till förfogande för långväga konstnärskollegor – som ibland stannar i flera veckor.

– Det finns de som har fördomar mot att bo på landet, men här bryts fördomarna sönder. Många känner att de har lättare att jobba här. Omgivningen ger koncentration, det är lugnt och man är nästan avskärmad, säger Martin Gelland.

berättar att de gärna ser sig som kulturkurirer.

– De flesta av våra kollegor finns i en storstad, men det behövs konstnärer som är förankrade både här och där. Konst kan skapas överallt, och om inte konst skapas i glesbygden kommer de människor som lever här inte till tals. En kurir kan ta med sig konstupplevelsen till människorna i glesbygden, men också få med sig deras liv tillbaka in i konsten. Vi är kurirer åt båda håll, förklarar Cecilia Gelland.

ett av Europas hetaste och mest prestigefyllda fonogrampris, Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik, för filmen Traumwerk – inspelad i Gåxsjö Kyrka. I den tolkar Duo Gelland tolv stycken av kompositören James Dillon.

– Priset bevisade att det som finns här i glesbygden har en internationell väsentlighet. Filmen hade inte blivit så bra om vi bott i Stockholm eller Berlin, säger Cecilia Gelland.

Duo Gelland är hett eftertraktade internationellt, och tvåbarnsfamiljen är därför ofta på väg. Nyss packade de upp väskan efter ett besök i USA, dit de var inbjudna att hålla föreläsningar och ge konserter. I samband med Sveriges kommande ordförandeskap i EU är de inbjudna att hålla konsert i Berlin nästa månad. Samtidigt jobbar de intensivt med olika cd-projekt, som sträcker sig över flera år.

Gelland lägger ned mycket tid på forskning inför sina inspelningar, de gräver ned sig i idéhistoria, tar reda på fakta kring hur kompositören ifråga spelade och vilken livsfilosofi personen bekände sig till. De är så gott som de enda av sitt slag som sliter så hårt med att dokumentera, och ser det som sitt ansvar.

– Det är inte det allra vanligaste att jobba på det sättet, jag tycker att det slarvas mycket. Det är många som verkar tro att musik från 1800-talet skrevs för oss och som vi är vana att spela. Men vi kan aldrig spela musik som den spelades på 1800-talet, så för att få inspiration försöker vi sätta oss in i de tankegångar och känslor som fanns då, förklarar Cecilia Gelland.

menar att ska man klara av att leva i vårt samhälle är det otroligt viktigt att kunna tänka och skapa fritt och att ha intressen som inte är så materiellt exponerade. De är två för vårt samhälle, och för vår glesbygd, ganska så udda personligheter.

beskriver de i förbifarten också sig själva, och när de stannade bilen utanför det övergivna gamla huset med snickarglädje och beslöt att stanna och bygga bo, fanns det en viss oro där inför hur de skulle bli mottagna av människorna i den lilla byn. Men de strängt arbetande konstnärssjälarna fick ett varmt välkomnande, och den ödmjukhet som paret Gelland utstrålar skvallrar om att deras oro var helt i onödan.

– En del kollegor tyckte att det var konstigt att vi ville bo just här, att vi inte skulle få något utbyte eller input. Men man måste vara ödmjuk och öppen inför vad man får just här, säger Cecilia Gelland.

Under vårt samtal återkommer Duo Gelland flera gånger till den betydelse barn har för deras skapande. De besöker ofta skolor och andra sammanhang där de har chans att möta och samarbeta med barn.

– Vi har fått mycket inspiration och feedback i våra möten med barn, som bidragit till att fiolens möjligheter utvecklats på ett sätt som vi inte kommit på själva. Det är viktigt rent konstnärligt att vara i dialog med barn, man skulle önska att barn kunde få behålla sin fritänkande kapacitet, säger Cecilia Gelland.

Övning, övning, övning, övning. Det är vad världsviolinisterna i Jämtland ägnar sig åt om dagarna. Fiolerna får sina röster slipade fem timmar per dag, vilket är minimum för att kunna hålla nivån.

– Den dagliga träningen kan ibland kännas tråkig, men formen måste vara dagsfärsk. Har vi varit bortresta i fem dagar och inte spelat så tar det tid att komma tillbaka till samma punkt, det är som när man städat och efter en timme är det stökigt igen. Sedan finns den mekaniska aspekten där också, musklerna behöver en viss träning och det kan man inte undvika, säger Martin Gelland.

i både Cecilia och Martin Gellands liv, men ”underbarn” vill inte någon av dem kalla sig – trots att Martin kunde läsa noter innan han kunde läsa bokstäver. Cecilia var ett argsint barn, och då det var tabu att vara arg i hennes familj fick fiolen snabbt en terapeutisk roll och hon beskriver det som att ”ilskan flög in i fiolen direkt”. Sin musik beskriver Duo Gelland som ”koncentrationsmusik” – ett alternativ till överkonsumtionssamhället.

i vår musik, och man måste lyssna med full koncentration. Mycket musik i vårt samhälle finns i bakgrunden, när man äter eller går i affären. Men det finns färre forum för musik som tål att vara i förgrunden. Vår musik behöver vara i förgrunden och lyssnar man koncentrerat kan man höra en utveckling över tid. Vi försöker greppa komplexa strukturer i vårt samhälle, men också sådant som gör att man skrattar. Om musik inte handlade om att leva och finnas i samhället skulle jag inte vara intresserad av musik, förklarar Cecilia Gelland.

Duo Gellands musik hör knappast till typen easy-listening, den har höga konstnärliga ambitioner och tanken att den är gjord endast för intellektuella öron ligger nära till hands om man är ovan att möta avancerad konstmusik. Men den som lyssnar på deras musik kan ta den till sig utan närmare förklaring, menar duon.

– Den komplexa musiken kan vara för människor vart som helst ifrån, bara man är nyfiken! När vi spelade i USA sist hade vi en ovanlig publik som var väldigt blandad, med både musikhögskolelever och hemmafruar. Vi spelade musik som ska vara ultrakomplex och fick stående ovationer, säger Martin Gelland.

spelar letar de därmed inte efter det som är kommersiellt gångbart.

– Vi är inte intresserade av kommersiell musik. Och musik måste inte ens vara vacker, vissa saker kan fastna i det vackra och man ser inget annat. Då är det bättre att ibland avstå från det vackra för att kunna titta åt ett annat håll, man kan väsa och skrika med sin röst och vill man kan fiolen användas på samma sätt, säger Cecilia Gelland.

Under en konsert med Duo Gelland, som brukar vara mellan en och två timmar, är det 60-70 notsidor som ska avverkas.

– Är det nyskriven musik är bladen så stora att de nästan inte går att vända på. Man måste samla ihop sina krafter innan en konsert så att man är på sin spets. Sedan, när jag tömt ut mig och gett allt, kan jag nästan känna mig lite ledsen, men då måste man bygga upp sig igen. Därför behöver man en väldig balans och inre styrka, annars kan det nästan bli farligt. Vi är helnykterister, men jag kan förstå att en del behöver droger – bland orkar man egentligen inte, varken kroppsligt eller mentalt, säger Martin Gelland.

intellektuell och passionerad upplevelse, som att det brinner i en, berättar Duo Gelland. Publikens närvaro är stark och det Cecilia och Martin Gelland levererar tillsammans är väldigt intimt och personligt.

– Som making love on stage! Säger Cecilia Gelland.

Mer läsning

Annons