Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans konst försvann i Fåkerbranden

/
  • Åreskutan målad 1923 från Brattland, tavlan i privat ägo.
  • Åreskutan målad 1923 från Brattland, tavlan i privat ägo.
  • Föräldrarnas hus i Furutorp i stadsdelen Odenslund i Östersund här avbildat med Drommen i bakgrunden. Här var Linnborg folkbokförd 1909 efter faderns död samma år. Tavlan är i  privat ägo.
  • Sven Linnborg på äldre dagar, framför honom hustrun milda samt barnen Anna och Signe, bilden tagen utanför missionshuset i Bye i Marieby där hans föräldrar bodde.
  • Sven Linnborg i sin krafts dagar, fotograferad hos  Göte Olingdahl.
  • Sylarna, Templet, en tavla av Sven Linnborg som förstördes i en brand i Östersund.

När Lyransgården i Fåker i brann ner till grunden 10 mars försvann bland mycket annat de unika fondmålningarna som var högt placerade i den stora salen.

Annons

De visade motiv av jordbrukare, byggnader, fjäll och typiska aktiviteter från början av förra seklet.

Samtliga var målade av den i dag närmast bortglömde konstnären Sven Linnborg 1857–1932, född i Linsell och uppvuxen i Sundsjö.

Han var under sin aktiva tid mest känd som kyrkokonstnär, men målade även tavlor och gjorde åtskilliga dekorationsmålningar i föreningshus och privatbostäder.

Linnborg gjorde även fondmålningar i dåvarande Grand Hotel på Stortorget i Östersund, i nöjespalatset Runeborg samt ridån på dåvarande godtemplarhuset, alltså nuvarande Gamla teatern.

– Han är orättvist bortglömd och är i dag betydligt mer känd i Västernorrland än i sitt hemlän, säger Erik J Bergström, som i fjol gav ut en bok om Linnborg, kallad ”Resor med penna, pensel och palett”.

I kväll, onsdag, håller Bergström ett föredrag om Linnborg på L änsbiblioteket, den första större offentliga presentation som gjorts om konstnären.

– Jag arbetade nog i tio års tid med boken och har gett ut den för egna pengar, en ren förlustaffär, ler Erik.

I boken har han kartlagt konstnärens uppväxt och utbildning, bland annat i Paris hos dåtida kyrkomålare.

Själv är Erik uppvuxen inte långt från Linsell och kom att intressera sig för Linnborg först på 90-talet.

– Jag har fått mycket hjälp av hans dotter som i dag är 84 år och lever i Karlstad, bland annat har jag kunnat läsa faderns outgivna memoarer.

I dag kanske hans bilder av typiska jämtländska byar är de mest intressanta, ofta målade i en lätt romantiserande, men också realistisk stil.

Här finns vyer från Åre och Östersund, Frösö kyrka, Åkeräng, Kolåsen. Bland motiven finns även en dramatiserad bild av karolinernas återtåg över fjället, samt en stiliserad bild av jämtar som deltog i bondetåget 1914.

Sådana beställningsverk måste en frilansande konstnär göra för brödfödan, Linnborg hade också stor nytta av sin vänskap med en av dåtidens rikaste jämtar, Nils Olof Näs, som ägde Tegefors Bruk, byggde Grand, ägde fastigheter i Sundsvall och på andra håll.

Han anlitade vid flera tillfällen Sven Linnborg för olika målningar – en bra affär för båda parter.

Erik J Bergström har också funnit intressanta exempel på spelet mellan olika intressen där Heimbygdas dåvarande chef Erik Festin förgäves försökte få kyrkostämman i Marieby att anlita en annan konstnär än Linnborg.

Festin fick ge sig, men något år senare lyckades han å andra sidan driva igenom att en av Linnborgs målningar i Undersåkers kyrka skulle målas över – som ren hämnd, anser Bergström.

Helt bortglömd är dock inte Linnborg, landsarkivet i Östersund lät för inte så länge sedan trycka upp kort av några änglar som konstnären målat i Bye missionshus.

Sammanlagt har han dekorerat 21 kyrkor inom Svenska Kyrkan och ytterligare 43 frikyrkor på olika platser i landet. Det är typiska bibliska motiv med Jesus, lärljungarna och liknande, ofta stora målningar.

Mer läsning

Annons