Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstvärldens mäktiga rangordnas på lista

/

I årets första nummer av KRO:s facktidning Konstnären listar kulturskribenten Martin Aagård konstvärldens 99 mäktigaste.

Annons

En samling män och kvinnor med ”makt att bestämma vad vi ska tycka och tänka, makt att välja vem som får betalt, vem som åker ut och vem som kommer in”, som tidningen inledningsvis beskriver denna maktfaktor.

Regerar på listan gör Daniel Birnbaum, curator för Venedigbiennalen och ”konstvärldens Jesus”, enligt Aagård.

Färgfabrikens före detta chef Jan Åman från plats 75 och anser tydligen att han passar bättre som nummer 84. Det tål att nämnas att listförfattaren Aagård var den som på Aftonbladets kultursida avslöjade att Åman använt Färgfabrikens pengar till högst privat konsumtion.

Men jobbet som chef för Stockholmsutställningar 2010 har Åman kvar. Och ännu viktigare om vi snackar makt – ett svårslaget socialt nätverk inom såväl den nationella som internationella konstvärlden, samt en förmåga att tänka radikalt utanför ramarna och sammanföra personer och påhitt som utan honom själv i navet förmodligen aldrig hade synkats samman.

Joachim Granit över ledarrollen på Färgfabriken, han hoppar nu också förbi sin förra chef på mäktigaste – listan och hamnar på plats 74. Granit må ha en rent formellt sett tyngre position inom konstvärlden än Åman numera, men frågan är hur lång tid det tar tills hans informella inflytande kan mäta sig. Med på listan finns också två konstnärer som ställts ut på Östersundsplacerade galleri Bohlin och Bastard, nämligen Jockum Nordström på plats 20 och Carl–Johan De Geer på plats 93. Bakom galleri Bohlin och Bastard finner man Lars Bohlin, som tillsammans med Jan Åman var en av idékläckarna till Färgfabriken Norr.

nummer 88, konstfackstudenten som bekant gjorde konst av att spela psyksjuk och därmed kom att debatteras flitigt på landets kultursidor.

Att ge sig på att knåpa ihop en lista av det här slaget är dock i sig självt ett sätt att dra i trådarna på, och det genom ingenting annat än ett rent tyckande. Makt är inte ett fast utan föränderligt begrepp och inflytande i konstvärlden utövas ”mellan raderna” – som Ivar Björkman, konstfackrektor och nummer åtta på listan, beskriver det i Konstnären.

Genom sina val av namn och listplaceringar är Aagård själv med i den flytande grupp som bestämmer vad Konstsverige ska tycka och tänka.

Mer läsning

Annons