Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstrom skyndar långsamt

/
  • Landstrom har naturen inpå knuten. Både i musik och bostadsläge.
  • Göran Lindström är musiker och lärare och jobbar främst som musik- och slöjdlärare på högstadiet i Hammarstrand.
  • ”They needeed your help and they asked you for more” går en textrad i låten ”Laws and faith.”
  • På skivan medverkar Micke Ajax som trummis. I övrigt står Carina och Göran för alla instrument. Om de tar in någon mer gäst på nya skivan är inte bestämt än.
  • Det vakande ögat i studion.
  • Göran Lindström och Carina Landin är duon Landstrom. Om sig själva säger de sig vara väl förankrade i den jämtländska glesbygden, men med hela världen som inspirationskälla.
  • Hemma på gården har familjen Landin/Lindström en ladugård med en loge på ovanvåningen. Perfekt för konsertkvällar med både scen och bar.
  • I Kullstra, strax utanför Hammarstrand, bor Landstrom. Det är även där deras skiva nu tar form.
  • Carina Landin jobbar som kulturskolelärare i blåsintrument, sång och drama. Hon jobbar även i ett projekt för turismutveckling i Ragunda.

Från köksfönstret syns skylten ”Hammarstrand”, med de åtta meter höga bokstäverna placerade ungefär där berget övergår i himmel.

Annons

Utanför vardagsrumsfönstret sticker samhället upp som förgrund till dalgången som breder ut sig mot oändligheten. Mycket kan sägas om Ragunda kommun, om befolkningsminskning, förflyttade jobb, bristen på både järnväg och europaväg, men när det gäller omgivningen finns det inget att klaga på.

Vad gäller kultur har området också turen att befolkas av människor som står stadigt där de vill vara och låter lusten styra. Däribland paret Carina Landin och Göran Lindström. Förutom lärare och tränare och en rad andra sysselsättningar däremellan utgör de också duon Landstrom. Efter att de byggt upp en studio hemma spelade de in några låtar som lades ut på Myspace 2009. Där blev de upptäckta av Håkan Olsson på skivbolaget Rootsy i Skåne, och så föddes de rätta förutsättningarna att släppa debutplattan ”In the bright daylight”. Nu är de igång med inspelningen av den andra skivan.

I det gula huset på kullen har Carina, Göran och deras två barn bott i fyra år. Hammarstrand har de haft som hemort sedan länge tillbaka.

– Det hade antingen blivit Södermalm eller vischan för mig, någonting däremellan känns inte bra. Man hade kunnat valt musikerlivet fullt ut, men nej, det blev det här i stället. Och det har ju visat sig att det går att kombinera, det går att skriva musik här också, säger Göran Lindström.

Han har också känt av att människor som lyssnar på Landstroms musik känner detsamma.

– En del tycker att det är lite exotiskt med folk från vischan som gör bra musik, folk blir lite bländade av det.

– Jag tror att man kan bli mer likriktad i en stad. Här måste man tänja mer på gränser, säger Carin Landin.

Projektet Landstrom fanns som en tanke hos dem länge innan det blev verklighet. Och nu, liksom vid starten, är begreppet skynda långsamt talande för hur de utvecklar musiken.

– Slow motion har fått en ny innebörd här. Musiken måste få malas ihop, funderas några gånger. Två års arbete är minimum för en skiva, säger Göran, fast påpekar samtidigt att de är ”doers” – sådana som gör färdigt allt som påbörjas.

Som skogen bakom huset är Landstroms musik. Långsamt framväxt, bitvis vemodig och mystisk, följsamt böljande med några nya träd spretigt uppstickande här och där, utan krav och tillgänglig för alla som tar sig tid.

– Naturen kommer sätta mer prägel på den här skivan, det finns en tematik lite inbäddad sådär, jag är lite ambivalent inför att kalla det temaskiva, men vi mer en röd tråd nu, framförallt i texterna som Carina skriver.

– Om den förra skivan var spretig så är den här mer sammanhållen. Då var det mer att vi hade gjort en massa låtar som skulle ner på en skiva för att dokumentera det vi hade gjort, nu finns tanken om hur vi vill att det ska vara med från början, säger Carina.

– Men rent musikaliskt kommer den här skivan också vara ganska spretig, det är så vi är, vi är åt många håll. Fast andra kanske tycker att det är jättesmalt, fyller Göran i.

Radion står på i köket där Timoteijs ”Stormande hav” är en i raden av melodifestivallåtar som spelas. Det i kombinationen av barnens spotifylistor står för det poppiga inslagen i Landstroms egna musiklyssnande. I skivhyllan är det Tom Waits som är husguden, tillsammans med en hel del blues, jazz och indie.

I studiorummet som ligger intill köket dras blickarna till en massa gitarrer, en kakelugn och ett piano med en uppstoppad falk ovanför. Göran slår igång datorn och låten ”Laws and faith” från nya skivan. Den är minimalistisk och lugn, med sången insvept i ett raspigt filter.

– Jag läste Kerstin Ekmans bok ”Herrarna i skogen” och blev så himla inspirerad. Det finns så mycket där som man inte tänkt på om skogen. Hur de stora krafterna har präglat hela Sverige och Norden, både det här kommersiella och det här med lugn och ro, säger Carina om låten.

De senaste åren har Carina jobbat i ett eu-projekt för kreativ turismutveckling i Ragunda, där Döda fallet är en del. Hon har bland annat varit samordnare för ”En midsommarnattsdröm” och ”Flykten till Ravund”. Den förstnämnda spelades med 40 föreställningar under två somrar och var fullsatt varje gång.

– Det är jätteintressant att se vad sådana här evenemang gör för en region. Det ena ger det andra på något vis. I och med teatern får vi fler turistnätter och fler människor som upptäcker regionen. Det bidrar också till en bättre inkomst för lokala handlare, bensinmackar och annat.

Nu samlar de idéer och tittar på en femårsplan för hur de ska gå vidare med projektet. Frågan om varför man ska satsa på kultur har med bakgrund av Döda fallets teatersuccéer införlivats med ett bra argument. Kulturen blir ett verktyg för turismutveckling i en region där varken fjäll eller tågstation finns som lockbete. Att det går att göra det man vill där ändå, det är Landstrom ett levande bevis på.

Mer läsning

Annons