Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lasse Hörnfeldt 1940–2012

/
  • En betydande jazzmusiker har gått ur tiden, altsaxofonisten Lasse Hörnfeldt avled i fredags 71 år gammal.arkivbild: olof sjödin

Redan vid 15 års ålder var han kapellmästare för sin egen orkester på anrika Runeborg på Frösön.

Annons

Spelade på gehör fram till 40-årsåldern och fick respekt överallt för sin vackra och känsliga frasering.

I fredags avled jazzmusikern Lasse Hörnfeldt efter en tids sjukdom, 71 år gammal.

– Han var en oerhört mjuk och varm person. Alltid vänlig och trevlig, säger batteristen Stig Sjöberg, skolkamrat som spelade i Hörnfeldts jazzkvintett under gymnasietiden.

Björn Olssons Kvintett bytte namn till Lars Hörnfeldts Kvintett när den talangfulle unge saxofonisten kom med i bandet.

– En period var vi Mellannorrlands populäraste dansorkester –och då ska du veta att vi nästan uteslutande spelade just jazz, möjligen någon enstaka tango eller vals. Jazz den dansmusik som gällde.

Allt ändrades några år in på 60-talet och intresset för jazzmusiken inte bara ebbade ut utan dog tvärt:

– Det var Radio Nord och Stikkan Andersson, säger Sjöberg kärvt och Lasse har beskrivit samma skred.

Östersund hade då fostrat jazzmusiker som Lars Sjöstén, Ingvar Johansson, Leif och Mark Olsson, Sture Nordin och många andra –och inte minst Hörnfeldt.

– Jag åkte ner till Stockholm 17 år gammal för att spela på Nalen. Vi fick spela i stora salen men också inne på Harlem, där det inte var dans. Otroligt lärorikt, mindes Lars när han och kollegan Leif Olsson repade inför en dubbelkonsert på Gamla Teatern för knappt två år sedan.

Men Lasses föräldrar gillade inte att tonåringen rörde sig i musikerkretsar i storstaden och efter några månader kom han hem.

De flesta är ense om att han hade kapacitet för en internationell karriär, men den blev aldrig av, om det nu var otur eller något annat.

– Han skulle ha vågat mer, jag tror han bromsade sig själv. Kanske självförtroendet inte räckte till att bara åka iväg som Sjöstén, säger Stig Sjöberg.

Lasse Hörnfeldt karakteriserade sin spelstil som romantisk, han angav Charlie Parker som förebild samtidigt som han var starkt inspirerad av Lee Koonitz och Lennie Tristano.

I likhet med Parker och andra samtida musiker blev han drogberoende, vilket gjorde att han tappade närmare ett decennium på 70-talet. Men Lasse lyckades slutligen göra sig fri och kämpade sig till en andra karriär.

Efter många år som teletekniker på LME jobbade han på 90-talet även som drogterapeut - och nådde nya lyssnare genom tålmodigt arbete, spelade in flera högkvalitativa skivor vid hög ålder – men alltid självkritisk.

Som tonåring spelade han uteslutande på gehör och lärde sig spela efter noter först i 40-årsåldern:

– Jag kom på att det kunde vara praktiskt ibland, sade han lakoniskt.

Stig Sjöberg minns hur Lasse tog på sig brillorna och låtsades läsa i notpappren, i själva verket hade han memorerat låtarna – allt för att dölja sin ovana vid noterna:

– Han kunde Tristanos låtar som tonåring och det är inga lätta grejor.

Hörnfeldt tillstod att han gillade ballader, som ger utrymme att hinna brodera ut melodierna lite mer.

När han vid fyllda 44 slutligen spelade in sin första LP i eget namn hade han medmusiker som Sjöstén, Jan Allan och Sture Nordin, välrenommerade kollegor som visste vad han gick för.

I samma veva upptäcktes han av en danska publiken, även i Umeå hade han en trogen publik, något svårare var det att hitta spelningar i Jämtland, medgav han, men var ändå hembygden trogen.

Ett av de band Lars Hörnfeldt fortfarande jobbade med är ”Norsk-Svensk Cool Quintet” med bland andra Jan Allan, Erling Aksdal, Bjørn Alterhaug, Björn Krokfoss och John Pål Inderberg, musiker som exempelvis spelar med Georg Riedel – det är den nivå som spelman Hörnfeldt naturligt befann sig på.

Qoolkvintetten är inbokade till Östersund i höst av Jazz i Jemtland, som nu får överväga en minneskonsert till Lasses ära.

Mer läsning

Annons