Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Levitation” är temat för Färgfabrikens sommarutställning

/
  • Peter Kruse har i sitt verk ”Fyra vita skjortor på ett bord” jobbat med så enkel teknik som möjligt. Ju enklare teknik desto mindre risk att det ska gå sönder under utställningens gång, menar han.
  • I Sonja Nilssons draperade rum blir besökarens egna upplevelser centrala.
  • Mitt i kaoset                                 på Färgfabriken Norr går det att ana att någonting spännande håller på att ta form.Noemi Sjöberg snickrar på sitt verk ”En Mouvement”, som utforskar gränsen mellan verkligt och overkligt.

Veckan som gått har varit intensiv på Färgfabriken Norr, det har blivit många sena kvällar. Sommarens stora utställning ”Levitation” öppnar i morgon, lördag, och konstnärer, snickare samt färgfabrikens personal har tillsammans slitit som små myror för att hinna bli färdiga.

Annons

Och färdig är man inte riktigt än, att bygga utställning rymmer nämligen ett visst inslag av oförutsägbarhet.

Mått visar sig tyvärr inte stämma och tekniska problem ställer till det. Det snickras, hamras, mäts, monteras och roddas fortfarande för fullt när ÖP kommer på besök i går eftermiddag.

Men mitt i kaoset går det att skönja att det är någonting väldigt spännande som håller att ta form.

Utställningen rymmer fem konstnärer – Peter Kruse, Noemi Sjöberg, Peter Hagdahl, Sonja Nilsson och Sebastian Stumpf – som med video – och installationskonst utforskar begreppen varseblivning, rum, rymd, verklighet och overklighet.

Konstnärerna närmar sig tematiken på helt olika sätt. Sonja Nilsson, som bor och verkar i Berlin, har skapat ett David Lynch - inspirerat rum, inbäddat i röda draperier.

Ett schackbräde är placerat i rummets mitt, och när du som betraktare närmar dig brädet framträder projektioner ur pjäsernas slagskuggor.

Projektionerna föreställer konstnären själv, i skepnaderna bonde och prinsessa. Plötsligt flimrar det till i draperiets glipor och när betraktaren vrider på huvudet fångar ögat bilden av en lieman.

– I schack finns en regel där bonden, som är den svagaste pjäsen, tar steget till sista raden på brädet och där kan byta kön och bli damen, som är spelets starkaste pjäs. De flesta föreställer sig bonden som ett manligt genus, vilket är väldigt begränsande. På mitt schackbräde får bonden göra ett könsbyte, förvandlas till prinsessa och bli fri. Och när man tar ett sådant stort steg i livet blir döden närvarande, förklarar Sonja Nilsson.

I sina senaste verk har hon jobbat mycket med begreppet könsidentitet.

– Ofta framställs könsrollsöverskridandet som någonting tragiskt, jag vill visa att det snarare är en seger.

Noemi Sjöberg snickrar, med hjälp av några fantastiska hantverkare betonar hon, på sitt verk ”En Mouvement”.

Verket är en installation i form av en 5,60 meter lång korridor som är byggd i 70 graders vinkel. Man stiger in i korridoren från sidan och på kortsidorna visas samma film, som en spegelbild.

– Jag har filmat inuti verket med konstant rörelse, och projiceringen av den filmen gör att man får en helt omvänd uppfattning av rymden och tappar balanssinnet.

Men det är när man stiger ut ur korridoren som verket egentligen börjar, känslan av att omgivningen rör sig dröjer kvar i en tiondels sekund, berättar Noemi Sjöberg, som har sin bas i Barcelona.

Känslan när man rör sig i gränsen mellan verkligt och overkligt är en känsla av frihet och att allting är möjligt, och därför lockas Noemi Sjöberg att utforska just den gränsen i sin konst.

”Levitation”, som Färgfabriken Norr valt att titulera sommarutställningen, är namnet på ett fenomen som innebär att någonting lyfts upp och svävar fritt i luften.

I verket ”Fyra vita skjortor på ett bord” låter konstnären Peter Kruse fyra vita skjortor sväva fram och tillbaka över ett bord.

Rörelse är någonting som alltid har faschinerat honom. Det finns nämligen någonting magiskt i rörelse, som liknar koreografi, förklarar han.

– Rörelse är som vilket material som helst, och det kan bli väldigt uttrycksfullt. Men det intressanta är inte att det rör sig, utan att lyckas få det att röra sig på ett sätt som är laddat, säger Peter Kruse.

Han vill inte kalla sin konst för ”rörliga skulpturer”, en beteckning som han tycker är klumpig och faktiskt rymmer en paradox. ”Form i rörelse” är en betydligt bättre beskrivning av hur han arbetar, menar Peter Kruse.

I morgon klockan 12 ska alltså samtliga konstnärer och deras verk vara på plats i den stora luftiga salen på Färgfabriken Norr. Redo att utmana betraktarens uppfattning om det vi kallar verkligheten.

”Levitation” pågår till och med 6 september.

Mer läsning

Annons