Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Messias - en magnifik men seg storsatsning

/

Messias med Östersunds Oratoriekör och orkester, Lena Moén, Anna Sundström-Otervik, Anders Eriksson och Anders Larsson
Stora kyrkan

Annons

Magnifikt men lite segt. Så kan man sammanfatta gårdagens storsatsning i Stora kyrkan där Händels Messias framfördes.

70 korister, 20 instrumentaliser och fyra solister medverkade under ledning av Thorwald Mellergård som därmed tog sin gamla arbetsplats i besittning.

Han ville dö en långfredag. Det gjorde han långfredagen 13 april 1759. 3 000 följde honom sista färden till Westminster Abbey. Där finns ett monument över honom där han står med ett notblad ur Messias i handen. Finare kan det inte bli.

Han är en av få musikanter i historien som upplevde succé under sin livstid och aldrig svalt. Tvärtom.

Karikatyrerna över honom som gourmand är många. Han älskade livets goda och musikalisk vällust genomsyrar inte minst Messias. Det skrevs inte för kyrkligt bruk som man kan tro.

Uruppförandet, som skedde vid en välgörenhetskonsert i Dublin 1741, blev en framgång och succen har sedan bara växt. Kören har en framträdande roll i verket med Hallelujakören som höjdpunkt. Den fick oss i går att rysa i bänkarna med sitt trumpetsmatter och sina maffiga pukslag. Kören gav järnet. Sopranerna glänste medan de andra stämmorna hade svårare att nå igenom. Svagaste länken var mansrösterna.

En rysare var också bassolisten Anders Larsson. Med självklar pondus och utstrålning lyfte han verket med sina arior och recitativ. Särskilt den kraftfulla tolkningen av ”The trumpet shall sound …”

Svagare röst hade alten Anna Sundström-Otervik men hon kompenserade med innerlighet och värme i den själfulla arian ”He was despised”.

Tekniskt fulländat gestaltade Lena Moén koloraturen i arian ”Rejoice greatly”. Effektiv var också tenoren Anders Eriksson i sina insatser även om rösten fladdrade ibland.

Snärjigt hade Mellergård som agerade både dirigent och cembalist. De ideliga växlingarna drog ned tempot. Sammantaget ändå ett storslaget framförande av historiens populäraste körverk.

Bernt Carlsson

Mer läsning

Annons