Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modig Magnus blev smyckesdesigner i Åre

/
  • Magnus Norberg är utbildad ekonom och ingenjör och har arbetat både som konsult och projektledare, främst inom finansbranschen. Han bodde under många år i Stockholm, men för några år sedan bestämde han sig för att flytta hem till länet igen och starta en guldsmedsbutik.
  • ”Åre un village courageux” – ”Åre en modig by”, står det stämplat på det här hjärtat. Smycket ingår i Magnus Norbergs kollektion med inspiration från fjällen.
  • Det här halssmycket är designat av Magnus Norberg. Det är gjort av glas och konturerna av Åreskutan är utskuret längst ner i smycket.
  • Snöflingan med en briljant i mitten är inte designad av Magnus Norberg, men ingår i Courageux-kollektionen.
  • Det här smycket säljs till Designtorget i Stockholm. De tre små ringarna som sätts på halskedjan kan köpas i de färger kunden så behagar. Längst ut på ena ringen står ett litet budskap, till exempel ”Save the children”. En del av intäkterna går till välgörande ändamål. Magnus Norberg har designat smycket.
  • Kronan är huvudsymbolen för Magnus Norbergs varumärke Courageux.– Kronan symboliserar för mod, som jag ser det, säger Magnus Norberg.

konst. Östersundaren Magnus Norberg är konsulten som efter några år i Stockholms finansvärld valde att sadla om till smyckedesigner. Han flyttade hem till länet och öppnade Åre Guld, byns enda guldsmedsbutik.

Annons

– Jag ville tillbaka hit, det här är något jag verkligen ville göra, det var något av en dröm.

Magnus Norberg står i sin butik som ligger i Mörvikshuset. I glasmontrar längs väggarna hänger och ligger olika slags smycken i alla slags tänkbara ädelmetaller och former.

Han säljer smycken från flera stora tillverkare, men det är det egna varumärket, Courageux, som han satsar mest på.

– Det är ganska dyra smycken och exklusivt material, det är inte bijouterier.

– Modet har spelat en central roll för utvecklingen av Åre och är en del av känslan och upplevelsen som besökaren får, säger han.

Inspirationen tar han från fjället, naturen och omgivningen.

– Det ska kännas nytt och modernt, säger Magnus Norberg och håller upp halsband med formen av en blomma.

Han kallar smycket för ”The holy rose”.

– Det är inspirerat av Sankt Olof, som är en av gestalterna som hjälpt göra byn till det den är i dag.

Lokala smeder hjälper till att tillverka smyckena och när han behöver hjälp med stenfattning åker han till en juvelfattare i Östersund.

– Jag tycker att det fanns förutsättningar att bygga upp ett lyxvarumärke här, baserad på de traditioner som finns med turister, säger Magnus Norberg och skyndar sig att tillägga:

– Och det finns ett stort hantverkskunnande, det finns många duktiga silver- och guldsmeder här att ta hjälp av.

Magnus Norberg startade Courageux 2003 då han flyttade från Stockholm till Åre. Samma dag som VM invigdes för drygt två år sedan invigde han sin butik.

Mer läsning

Annons