Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om stenhårda slipsgossar och naturtryck

/
  • Fern Scott Olsson och Stefan Uhlinder visar målningar och tygtryck under rubriken ”Deux” på Galleri Bolin.
  • Poängplockning för slipsgossar, Fern Scott Olsson målar spelplaner för grabbar med makt.Foto: Tomas Larsson
  • Bild av Fern Scott Olsson.
  • Fern Scott Olsson och Stefan Uhlinder visar målningar och tygtryck under rubriken ”Deux” på Galleri Bolin.
  • Stefan Uhlinders tygtryck innehåller natur och konfunderade män, finurliga och mångtydiga bilder.
  • Djuptryck av Stefan Uhlinder med förbryllande naturscenerier.
  • En nutida terrakottaarmé av kostymkrigare formerar sig på trappsten hos Bolin, gjutna av Fern Scott Olsson.
  • En av de många kostymklädda herrar som Fern Scott Olsson avbildar, med en dresskod som gäller såväl i Aten som New York och Stockholm.

Ett verklighetsbaserat måleri, något alla kan känna igen sig i.

Och tyger med ett bildspråk som talar om hur vi och andra varelser bor och lever. I dag söker sig konstkrönikan ut i det verkliga livet …

Annons

”Deux” är utställningen döpt till som i lördags hade vernissage på Lars Bolin Gallery (tidigare Galleri Bolin). I det första rummet möter vi stora och små målningar av Fern Scott Olsson.

Fern som är uppvuxen i Toronto, Canada, och har en BA från universitetet i Toronto, målar på ett sätt vi inte längre så ofta möter. Tidigare har vi kunnat möta hennes måleri i länet hos Wikners i det Persåsen hennes make kommer ifrån.

Fern Scott Olssons måleri i akryl på duk hämtar sina motiv från det liv som pågår runt oss hela tiden. Här finns vardag i form av barnet som sitter i klassrummet och övar på fiol. Men här finns framför allt de där som alltid ser ut som om det är de som styr allting, våra och andras liv. Det handlar om män i kostymer, ansiktslösa män, ibland ensamma och ibland i grupp. De här männen lever sina egna liv. Umgås med varandra, spelar ibland basket ihop, röker ihop och ibland står de ensamma vid styrelsebordet högt uppe i ett hus omgivet av skyskrapor.

Som om det inte är nog så finns de där männen också på plats som skulpturer i betong och gips, de står där på rad i den orangea trappan, som en nutida kinesisk terrakottaarmé. En kostymklädd gruppering på väg att ta över ännu mer.

De här skildringarna av män och makt blir än mer övertygande i sina upprepningar. Det uniforma är det som utgör normen. Är man av annat kön eller har annan klädsel får man inte plats. Där finns inte en chans. Och man undrar hur det fiolspelande barnet ska kunna tränga sig in bland alla dessa kostymer.

I källaren hos Bolin finns dock utrymme för ett annat liv. Där finns emaljer med människor på skidtur och fåglar och i en målning får en person sin frihet bland virvlande löv.

Men utställningen heter ”Deux” och i det andra rummet möter vi stora textilier, tyger med tryck som innehåller upprepningar likt gamla gobelänger. Mannen bakom denna annorlunda grafik är Stefan V. Uhlinder.

Det är tredje gången vi möter honom hos Bolins. Först en separatutställning med en hel del måleri och senast den fascinerande grupputställningen Fem i färg tillsammans med Ernst och Helene B illgren, Maria Bernholm och Jan-Albert Carlsson.

Senast jag mötte Stefans konst var på grafiktriennalen där han var en av ett fåtal konstnärer som ägnade sig åt tryck på tyg. I Stefans tryckta textilier handlar det också bland annat om mansrollen. Vi hittar Elvis med vingar, mannen som lutar sig mot ett träd som i ett försök att finna stöttning i naturen och sedan i ett flertal verk, olika skapelser för att hysa människor och djur, hus, fågelbord, Corbusier-hus, bikupor.

Alla tyger kan tolkas väldigt fritt. Men på något sätt är den genomgående tråden förhållandet mellan människa och natur. Naturen utgörs oftast av träd med stora grenverk och av fåglar. Sedan är det människan som försöker söka sina egna vägar mitt i naturen och ibland kör fast i konstiga hus eller något annat.

Det är upprepningarna som är styrkan i dessa tyger. Varje textil är ett verk i sig. Det är inga tryckta långa metervaror – som man ibland kan tro på grund av upprepningarna.

Stefan V. Uhlinder är en konstnär som går sin egen väg mellan det klassiska och det moderna. Hans tryckta textilier skapar ett speciellt uttryck som aldrig skulle ha blivit det samma om han i stället ägnat sig åt mer traditionell grafik på papper.

Så just nu, den här veckan, när det har gått 25 år sedan Sverige förlorade något som aldrig sedan kommit åter – så känns den här utställningen alldeles rätt i tiden.

”Deux” är inte konst för konstens skull. Fern Scott Olsson och Stefan V. Uhlinder skapar båda utifrån helt egna infallsvinklar konst som har en hel del att säga om vår tillvaro just nu 2011.

Samtidigt är det också konst som berör och skapar funderingar som lever kvar efter att man som besökare har lämnat galleriet. Bra så.

Mer läsning

Annons