Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runge gifter teater med film

Först hade regissören Björn Runge tänkt göra spelfilm av den franske författaren Célines tid i exil. I stället blev det ”Europas kniv” på Göteborgs stadsteater. En teaterföreställning där förinspelat filmmaterial har fått en avgörande roll på scen.

Annons

Svåra frågor ställs på sin spets i Björn Runges nya pjäs ”Europas kniv”. I centrum står mötet mellan den kontroversielle franske författaren Louis-Ferdinand Céline, hans hustru Lucette och den judiske professorn Milton Hindus.

Det handlar om ett trauma. Och om en sanning som aldrig är enkel. I fokus för Björn Runges nyskrivna pjäs ”Europas kniv” står författaren Louis-Ferdinand Céline, som under andra världskriget gick från hyllad till bespottad. Anklagad för landsförräderi och antisemitism.

− Céline var en djupt traumatiserad människa på grund av sina erfarenheter från första världskriget. En tredjedel av hans generationskamrater dog. Han var som 17-åring med om ett slakthus som låg till grund för Europas fortsatta historia, konstaterar Björn Runge.

Just nu befinner han sig i Skottland för att filma ”The wife”, baserad på Meg Wolitzers roman "Hustrun", med storstjärnor som Glenn Close och Jonathan Pryce i huvudrollerna. Regiarbetet i Göteborg har han lämnat över till biträdande regissör Marcus Carlsson.

− Det känns märkligt. Men så ser mitt liv ut nu, svarar Björn Runge på frågan hur det känns att inte närvara inför premiären.

Bara på film

På många sätt är arbetet med ”Europas kniv” en ovanlig process. Det vittnar även skådespelarna på Göteborgs stadsteater om. Inte så mycket för att Björn Runge inte är där. Utan för att Jakob Eklund, som gör rollen som Céline, inte heller är det.

Hans karaktär medverkar helt och hållet via en filmduk.

− Vi spelade in allt filmat material i källaren på teatern. Ingen annan är Jakob skulle ha klarat det. Det bygger på förtroende, och det har vi för varandra. Jag tycker att han är lysande i sin gestaltning, berättar Björn Runge.

Kim Theodoridou Bergquist, som spelar Célines hustru Lucette, säger att lösningen är ny för alla inblandade.

− Som teaterskådespelare försöker man hitta ett samspel ihop. Nu får vi på scen jobba på ett annat sätt än vi är vana vid, säger hon och fortsätter:

− Egentligen passar det här sättet rätt bra. Jag uppfattar Céline som opåverkbar, statisk och på flera sätt oförmögen till samspel. Att han bara finns på filmduk förstärker de dragen.

Skrev antisemitiska pamfletter

I rollen som den judiske litteraturprofessorn Milton Hindus, som söker upp Céline för att söka förklaringar, ser vi Rasmus Lindgren. Han håller med om att projektet är utmanande.

− Samtidigt är ämnet för pjäsen det viktiga, det som gör den speciell. I vår tid är det svårt, men också nödvändigt att ge plats åt de mörkare stråken i mänskligheten. Vi måste fortsätta att ställa frågor och försöka förstå det som händer omkring oss, säger han.

Det som gjorde Céline så kontroversiell under sin livstid var de antisemitiska pamfletter han skrev åren efter succén med romanen ”Resa till nattens ände”, som kom 1932.

I Sverige är det relativt få som har en relation vare sig till Céline eller den debatt hans författarskap fört med sig. I Frankrike är han däremot välkänd och delar i princip läsarna i två läger. De som tycker att det fortfarande går att läsa honom och de som tar avstånd.

”Vill skapa konst”

Den som söker knivskarpa ställningstaganden får dock söka sig någon annanstans än till Göteborgs stadsteater. Rasmus Lindgren betonar att ”Europas kniv” inte är ett debattinlägg.

– Nej, då hade vi gjort en samtalsserie. Vi vill skapa konst, ge publiken en visuell upplevelse och en bild av en komplex författare, säger Rasmus Lindgren.Han fortsätter:

– Samtidigt händer det mörkbruna saker i Europa och det är sjukt obehagligt. Jag är alltid rädd för att upprätthålla strukturer och ju känsligare saker vi pillar på, desto räddare är jag.

Mer läsning

Annons