Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Shakespeare en fullträff för Teater Barda

/
  • Stor dramatik i Stenbrottet i Marieby när Teater Barda hade premiär på Shakespeares ”Råmeo & Julia” i går kväll. Det är en föreställning fylld av humor och värme som imponerar på vår skribent.
  • Förstämning när katastrofen är ett faktum. Malin Jungbäck och Gustav kling begrundar följderna av den djupa släkt­fejden i Marieby, eller om det var Verona.
  • Johanna Balsjö som Julia spelar ut mot Malin Jungbäcks stränga men godhjärtade bypräst, lyckat skådespeleri med Teater Barda som går från klarhet till klarhet.

”Råmeo & Julia” av Teater Barda.
Stenbrottet i Marieby.
Onsdag kväll.

Annons

Det är verkligen kul att kunna konstatera att länskulturens projekt Teater Barda går från klarhet till klarhet med sina alltmer avancerade föreställningar.

Uppsättningen av Shakespeares ”Råmeo & Julia” är en fullträff och en arbetsseger för hela ensemblen med projektledaren Henrik Ögren i spetsen.

Premiären i Stenbrottet i Marieby i går kväll inramades dessutom av maximalt väder, denna ljuva och varma sensommarkväll då allt klaffade.

Enda problemet var maximalt angenämt för ensemblen – stolarna räckte inte till, så starten måste skjutas upp 20 minuter i väntan på att man skulle hinna hämta fler stolar från bygdegården så att alla dryga 200 inlösta skulle få sittplats för biljetten.

Bardas Shakespeare är brutalt nedkortad och genomgående mycket rolig, utan att man för den skull tappar det allvarliga perspektivet på hur en konflikt byggd på stolthet och fördomar kan få förödande konsekvenser.

Shakespeare själv skulle helt säkert ha uppskattat Ögrens burdusa sätt att blanda buskis och gott humör. Dessutom har han gjort en lysande casting där de flesta skådespelarna får tillfälle att blomma ut.

Malin Jungbäck som den virrigt godhjärtade prästen är ett lyckokast, Johanna Balsjö och Stefan Åberg i de båda huvudrollerna fungerar utmärkt, Maria Eurenius och Pernilla Lidberg gör bra komiska insatser och hela ensemblen fungerar.

Att merparten av de agerande är utvecklingsstörda hindrar inte att de verkligen levererar och det är uppenbart hur teaterformen fått samtliga att utvecklas och faktiskt hantera det som de flesta svenskar har störst skräck för – att agera offentligt inför andra.

Det är en seger för de medverkande, åskådarna och teaterkonsten. Heja Barda!

Mer läsning

Annons