Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Täta bilder från Lofoten – nutidens Provence

/

GALLERI REMI: BENGT JACOBSSON

Akvarellmåleriet är en skör art som i regel bara snuddar vid sinnet, fjäderlätt.

Annons

Det är här man brukar finna finlirarna inom bildkonsten – ibland med så överdriven entusiasm att konstnären hamnar i ”uppvisningsfällan”.

Det blir enbart skickligt.

Bengt Jacobsson som studerat ämnet på Gerleborgsskolan hos Arne Isaksson.

Nu kan man se hans konst igen – det var 2004 senast – på galleri Remi. Att nestorn i arten har påverkat ser man i en del monotypier med bergknallar intill vatten, utförda vid Lofoten, alltså inte vid Bohuskusten.

vad Provence en gång var för oljemålarna.

Nej, finlir är det inte – det är mestadels rakt på sak fast de flesta bilder tillåts flöda vått i vått. Det mörknar över landskapen som ibland kan te sig ödesmättade, försänkta i midvinter över Nordkalotten.

gråskaligt manér föreställande klippor och speglingar är vackra och tekniken tycks passa utmärkt för att måla klippformationer med dess ojämnheter och sprickbildningar.

Tycker att Bengt Jacobsson lyckas bäst i det mycket små akvarellerna som har en täthet, en sammanhållning som gör att bilderna kommer emot.

En bra utställning.

GALLERI S: OSCAR REUTERSVÄRD

Oskar Reutersvärds ”omöjligheter” är väl bekant för de flesta – dessa figurer som absolut inte kan fungera i verkligheten – bara på papperet – ibland på smörpapper – är ett slags lek där uppfinningsrikedomen tycks vara oändlig.

att bilderna främst var avsedda för barn, vars fantasi och frihet gjorde dem mer mottagliga för hans omöjliga figurer. Kanske man skulle kunna säga att hans bilder är mer än tredimensionella varför inte fyrdimensionella.

Och till för att roa antar man.

dessutom, att man skall inse att konst oftast inte är verklighet. Men som bilder betraktade är de naturligtvis helt sanna om det får vara just vad de är, nämligen bilder och ingenting annat.

KULTURHUSET JÄRPEN: CHATRINE JOHANSSON

Chatrine Johansson från Östersund visar i Åre konstförenings regi åter igen serigrafi på plåt - det sker på kulturhuset i Järpen.

visats tidigare på Galleri S men repriseras alltså här. Tycker mig se några som inte visats förr (?).

Det är en kärv konst – dunkel, ödesmättad genom att tonläget är kraftigt sänkt; det är skymning och natt i landskapen och jag fäster mig speciellt vid några stadssiluetter.

Det är en teknik som tycks erbjuda nya möjligheter om ock begränsat till ett dovt register.

Mer läsning

Annons