Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uruppförande som gav mersmak

/

• Musik: Sonatafton med Bengt-Eric Norlén, violin och Stefan B Nilsson, piano.
• Församlingsgården

Annons

Ett moget verk med ett djup som lockar. Johan Ederfors första försök med en violinsonat imponerade i går när hans Violin Sonata nr 1 uruppfördes i Församlingsgården.

Ett variationsrikt verk där violinen och pianot fått jämbördiga stämmor. Bengt-Eric Norlén och Stefan B Nilsson gestaltade verket med vördnad och gav nerv och känsla på den obrutna mark de beträdde.

Verket hade genomgående stor variationsrikedom och melodik. Skönhet och en del beskare partier. Både Norlén och Nilsson fick ta för sig och blomma ut. Musiken gick att ta till sig direkt och fångade lyssnaren ända till slutet.

Starkast berörde de två första satserna. Den tredje kändes mer experimentell men också den ägde spänning med en humoristisk katt- och råttalek mellan instrumenten. Något abrupt kändes avslutningen. Ett uruppförande som gav mersmak.

Samma känsla och inlevelse gav inte paret Norlén/Nilsson i det övriga programmet. Ytligt tolkades Dvoraks färgrika Sonatine op 100 från Amerika. Tekniskt väl genomfört och samspelt utan att fånga djupare nyanser. Paret trivdes bäst i de bombastiskt hamrande partierna. Silvertonen plockade Norlén i stället fram när han tolkade ett glimrande ”Intermezzo” av Provost och i John Williams ”Theme from Schindler´s List”.

En sonatafton som bars upp av uruppförandet av Ederfors Sonata nr 1. Konserten ges i kväll i Åre och på lördag i Offerdal.

Mer läsning

Annons