Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läkarbristen försenar utbetalningar

/

Läkarbristen på hälsocentralerna i Östersund börjar märkas även hos Försäkringskassan. Myndigheten får allt svårare att få in intyg som behövs för att kunna göra utbetalningar.

Annons

"Inom Försäkringskassan märker vi av den ändrade läkarbemanningen på hälsocentralerna i Östersund. Vi märker det på svårigheter att få intyg och på svårigheter att få tider för avstämningsmöten vilket i sin tur påverkar vår handläggning", skriver Försäkringskassan i ett brev till Jämtlands läns landsting.

Försäkringskassan vill ha besked om hur förutsättningarna kommer att vara för att kunna planera handläggningen av ärendena. "För vår del finns fortfarande samma behov av medicinska underlag och behov av avstämningsmöten oavsett hur läkarbemanningen är", skriver Försäkringskassan, som önskar svar så snart som möjligt.

Även hos personal som jobbar inom primärvården i Östersund finns en frustration över situationen som Försäkringskassan beskriver. I en artikel i gårdagens ÖP berättade några distriktssköterskor på hälsocentralen i Brunflo om den vanmakt och oro som de upplever på grund av läkarbristen. I en debattartikel, som publicerades i samma tidning och som även har skickats till flera landstingspolitiker, beskriver de svårigheten att hantera ärenden som gäller till exempel sjukintyg när det inte finns läkare på plats. "Är detta akut? Nej, det handlar inte om ett medicinskt tillstånd gällande liv eller död, men det handlar om överlevnad på ett annat plan. Pengar till hyra, mat, försäkringar med mera", skriver distriktssköterskorna.

– Om man är långtidssjukskriven måste man ha sin ersättning, säger Anna Åkerman, distriktssköterska.

– Man önskar att man kunde få tag på fasta läkare så att vi kan börja om från början, säger Lotta Holm, diabetessköterska.

Annons