Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Läkare varnar: Ipren kan skada barn

Föräldrar bör vara försiktiga med att ge sina barn Ipren. I sällsynta fall kan läkemedlet orsaka livshotande skador på hjärna och lever, skriver en grupp barnläkare i Läkartidningen.

Annons

I tidningen redogör läkarna för hur två svenska barn, en 22-månader gammal pojke och en femårig flicka, drabbades av leversvikt och dog efter att ha fått ibuprofen (Ipren).

Barnen tros ha drabbats av Reyes syndrom, en sällsynt men allvarlig komplikation som tidigare bara satts i samband med användning av acetylsalicylsyra (Magnecyl) bland barn och ungdomar.

Läkarna tror nu att samma sak gäller för icke-steroida antiinflammatoriska medel (NSAID), som ibuprofen.

– Båda verkar mot inflammation på samma sätt. Därför är risken uppenbar att ibuprofen också ger liknande effekter och det visar vi nu med våra två fall, säger Antal Németh, barnläkare och professor emeritus, till Aftonbladet.

Ibuprofen rekommenderas i dag redan från sex månaders ålder. Enligt Antal Németh har detta läkemedel blivit förstahandsval på många barnsjukhus och akutmottagningar.

– Ipren bör ges med försiktighet till barn. Jag anser att förstahandsvalet absolut bör vara paracetamol. Det är säkrare.