Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landsbygdens mikrobryggerier missgynnas

I höst inför Systembolaget nya regler för småproducenter som vill synas på hyllorna. Förlorarna blir mikrobryggerier på glesbygden.

Annons

Systembolaget vill möta kundernas ökande intresse för lokalt bryggda öler genom att satsa på att föra in öl från mindre bryggerier i butiker över hela landet. Men de nya regler som ska börja gälla 1 september möter hård kritik från flera håll – reglerna missgynnar bryggerier på mindre orter och där det är glest mellan systembolagen.

Hittills har småproducenterna haft rätt till hyllplats i de tre närmaste butikerna och för de som vill ingå i beställningssortimentet har Systembolaget erbjudit en förmånlig logistiklösning.

Med de nya reglerna kan ett mikrobryggeris öl dyka upp på butikshyllan i upp till tio butiker inom en radie av tio mil från produktionsstället. Och ska ett öl ingå i Systembolagsbutikernas beställningssortiment måste ölproducenterna, oavsett var i landet tillverkningen sker, bekosta frakten av beställda flaskor till en varudepå i Örebro.

Love Brande är delägare i Jemtehed och Brande som brygger öl i Grytan utanför Östersund. Han är kritisk till förändringarna.

– Det här blir en satsning för de som bor på rätt ställe, i närheten av Örebro och Mälardalen. För oss blir det en försämring. När vi gör våra kalkyler så finns det inte en chans att få ekonomi i det om vi inte skickar pallvis med öl till Örebro. Men de ska ju inte lagerföra utan bara agera mellanstation, säger Love Brande.

Systembolaget menar att de nya reglerna ska underlätta för både leverantörer och kunder som vill köpa lokal och småskaligt producerad öl.

– Vi måste ha samma behandling av alla aktörer, det går inte att ha olika regler beroende på var i landet man bor, säger Lennart Agén som är presschef på Systembolaget.

Det innebär att de måste ha ett standardiserat mått för vad som är lokalt, vilket alltså är tio mil. Lennart Agén menar också att det är en möjlighet för producenterna att de kan välja om de vill satsa på att ingå i de lokala butikerna, beställningssortimentet eller båda.

– Ägarna måste göra egna affärsmässiga beslut i den frågan. Det finns en mängs parametrar att ha med i beslutsunderlaget för vilken affärsverksamhet som helst, säger Lennart Agén.