Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Länets tidningar minskar i upplaga

Både ÖP och LT tappade prenumeranter 2008. Upplagorna gick ned med 3,1 procent respektive 4,2 procent jämfört med 2007.

Annons

Nedgången i upplagan har pågått i ett par års tid för Östersunds-Posten. Från rekordåret 2005 då 31 500 hushåll prenumererade på ÖP har upplagan minskat till 27 900 under 2008.

Samtidigt känner tidningarna av lågkonjunkturen genom vikande annonsintäkter.

Nä, dithän vill Börje Alström, docent i journalistik vid Mittuniversitetet, inte gå.

– Man har alltid sagt att nya medier ska döda de gamla medierna. Det sade man när radion kom, när TV kom och så vidare, men hastigheten i förändringarna har varit överdrivna. De gamla medierna har överlevt.

– Men det är ett trendskifte vi ser. Det finns de trogna papperstidningsläsarna över 45 år. När de äldre försvinner så motsvarar tillflödet av de unga inte avgångarna.

Så dagstidningarna befinner sig på ett sluttande plan, menar Börje Alström.

En del av upplagetappet förklaras med att tidningsrabatter blivit ovanligare.

– När tidningarna ägdes av olika ägare stred man med rabatterade priser. Nu när det är större och färre koncerner som äger tidningarna så kan man hålla uppe betalningsgraden.

Nedgången förklaras inte enbart med tidningsrabatter. Medievanor har ändrats. Många läser nyheter på internet

Såväl ÖP:s som LT:s webbsajter har haft ständigt ökande trafik senaste åren. Men än så länge ger webannonsering inte alls samma intäkter som tidningsannonsering.

Problemen med minskande upplagor och sedan i höstas mindre annonsintäkter sker när tidningarna generellt har rationaliserat i sina organisationer.

– Ska man hårddra det finns det nästan bara journalister i tidningshusen. Mer och mer görs gemensamt: annonser, tv-bilagor och administration. Faran är att det blir mindre och mindre lokalbevakning. Då kanske fler av de trogna läsarna inte är så intresserade längre.

ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg har följt upplageutvecklingen och menar att nedgången ändå tycks ha stannat av.

– Tidningsprenumererandet går ner, men inte tidningsläsandet. Vår räckvidd har gått upp och ÖP når 68 procent av länsinvånarna mellan 15 och 70 år, säger Hans Lindeberg.

Människor i 20-35-årsåldern ska lockas att läsa och prenumerera på ÖP i en målmedveten strategi som redaktionen arbetar med.

– Vi ska försöka bli bättre på fånga målgruppen.

Totalt tappade de svenska dagstidningarna 2,8 procent av upplagan eller knappt 107 000 exemplar, några hundra färre än året innan.