Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare kräver gratis skidspår

Slopa avgifterna för skidspåren i Järpen och locka dit folk i stället.

Det skriver idrottsläraren Anna-Lena Hansson i ett brev till Åre kommun.

Annons

I början av februari fick de undervisande lärarna på skidgymnasiet i Järpen ett mejl från en av skolans elever. Budskapet var tydligt: skolan är jättebra, men träningsmiljön som helhet är ändå inte tillräckligt inspirerande eftersom så få andra skidåkare tränar i spåren runt Järpen.

– Den här eleven har bestämt sig för att flytta till Östersund nu och som idrottslärare blir jag oroad, det måste jag säga. Vi har jättefina spår, men någonstans känns det som att kommunen biter sig i svansen om folk väljer att inte att åka i spåren eftersom de är avgiftsbelagda, säger Anna-Lena Hansson.

Spåravgifterna i Järpen infördes 2012/2013 och gäller över hela säsongen, till skillnad från exempelvis Östersund där man endast tar betalt under försäsongen när konstsnö används.

– Jag förstår hur man resonerar i Östersund och jag begriper också varför man tar betalt i Vålådalen, Björnen och Duved där det är tätt med turister och spåren finansieras utanför kommunens budget. Men här i Järpen är det ett feltänk.

I sitt brev till kommunen presenterar Anna-Lena Hansson en, som hon uttrycker det, "väldigt optimistisk" kalkyl där 50 trogna Järpenbor betalar 400 kronor i spåravgift varje säsong. Pengar som hon anser skulle kunna tjänas in på annat håll.

– 20 000 kronor i kommunens budget måste väl ändå ses som en väldigt liten inkomst? De pengar gymnasieelever från andra kommuner för med sig hit i form av interkommunala avgifter är bra mycket större. En enda gymnasieelev drar in bra mycket mer pengar än spåravgiften i Järpen och är våra elever nöjda ger det ringar på vattnet och gör vår gymnasieskola ännu mer attraktiv.

Så vad är ditt förslag?

– Gör skidspåren gratis för allmänheten och bjud hit folk i stället. Det vore det vettigaste ur ett folkhemsperspektiv.