Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läsförståelse nödvändig för att kunna tillgodogöra sig praktisk kunskap

De vuxna på skolan är redan nu nöjda med läsprojektet "Fyrvalla läser" och dess effekt på eleverna.

– De sitter och läser i korridoren. Det är fascinerande.

Annons

Det säger Britt Uddegård som är rektor för VVS- och fastighetsprogrammet och el- och energiprogrammet.

– Det påverkar alla ämnen, även matematik, att man förstår det man läser.

Hennes kollega Kjell-Åke Skoog håller med. Han är rektor för fordons- och transportprogrammet och för det industritekniska programmet.

– Våra ungdomar måste vara väldigt duktiga på att ta till sig teknisk information.

Han konstaterar att det kan finnas risk både för personskador och skador på maskiner om man till exempel gör saker i fel ordning.

Kjell-Åke Skoog, Britt Uddegård och lärarna var direkt med på bibliotekariernas förslag som efter bara några veckor ökat utlåningen.

– Tidigare såg vi att de kom och lånade så här tunna böcker. Och så kom de igen efter fyra, fem veckor och lånade om dem, säger bibliotekarien Carina Böhlmark och måttar en centimeter mellan fingrarna.

– De har sett läsandet som en skoluppgift, säger bibliotekarien Johan Gyllander.

– Det ska vara lustfyllt att läsa.

Han berättar om hur han möttes av ett "jag hatar att läsa" från en elev som han övertalade att låna boken "Avhopparen" av pseudonymen Kim Olin.

När de möttes nästa gång i biblioteket sa killen så här:

"Fan vilken bra bok du gav mig"!

Bibliotekarierna och rektorerna är överens om att under vårvintern även låta tvåorna på Fyrvalla starta skoldagarna under tre veckor med att i klassrummen läsa fritt i 20 minuter.

Som det verkar nu kommer "Fyrvalla läser" att övergå från att vara ett projekt till att bli en ordinarie del av undervisningen för alla elever.

– Jag tycker att det är fantastiskt i och med att läsandet är på nedgång i landet, säger Anna Strandin som undervisar i svenska och engelska.

Annons