Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lastbilschaufför - ett fritt och varierat arbete

/
  • Helena Wahlberg blev intresserad av lastbilar redan som liten flicka. Nu kan hon titulera sig lastbilschaufför.

Lastbilschaufför är av tradition ett mansdominerat yrke och är så fortfarande. Men på senare år har det kommit in allt fler kvinnor i den här branschen. Helena Wahlberg från Ekeby utanför Örebro är en av dem.

Annons

Jag blev intresserad av lastbilar redan som liten flicka och intresset har hållits vid liv, säger Helena som nu, vid 30-års ålder, själv kan titulera sig lastbilschaufför.

Tidigare har Helena jobbat som lagerarbetare, dagisfröken och personlig assistent. Hon har dessutom varit mammaledig en period. Men för ungefär ett halvår sedan förverkligades en av hennes stora drömmar, att få jobba som lastbilschaufför.

Eftersom hennes yngre syster har jobbat som lastbilschaufför i några år så har Helena hunnit få en inblick i hur det här jobbet är.
- Jag följde med syrran många gånger så jag visste vad det här jobbet innebar när jag själv satte mig bakom ratten som yrkeschaufför, säger Helena.

Fritt jobb
Helena jobbar på ett mindre åkeri och hon kör en stor lastbil, dock utan släp.
- Mitt nästa stora mål är att få köra långtradare, alltså lastbil med släp. Men när det blir vet jag inte, säger Helena som trivs alldeles förträffligt med sitt jobb.

Vad är det då som är så bra med att vara lastbilschaufför?
- Det är ett väldigt fritt jobb. Dessutom är det ett varierat arbete. I samband med lastning och lossning träffar man mycket människor och när man är ute på vägarna och kör är man ensam med sina tankar. Jag tycker det är en perfekt blandning, man behöver båda delarna.

Kör styckegods
Helena Wahlberg jobbar på ett åkeri som har sin bas i Örebro. Hon transporterar styckegods och hon kör både kortare och längre sträckor under ett arbetspass.
- Vissa dagar har jag körningar endast i närområdet. Andra dagar kan det bli längre etapper. För det mesta kör jag inom en 20-milsradie från Örebro och jag är aldrig så långt borta att jag behöver övernatta på annan ort. Jag kommer alltid hem på kvällen. Det tycker jag är skönt eftersom jag har sambo och två små barn hemma.

Hon påpekar dock att det kan bli rätt långa arbetspass vissa dagar. Men man får aldrig köra mer än ett visst antal timmar i sträck. Det är noga reglerat hur länge man får köra innan man tar rast.

Hur är det då att köra en stor lastbil?
- Det är inte så stor skillnad mot att köra en vanlig personbil. Men visst får man tänka på att ta ut svängarna lite mer ibland. Om jag kommer att köra långtradare i framtiden blir det lite mer komplicerat, men det ska nog gå bra det också, säger Helena.

Fixar enklare fel
Som lastbilschaufför har man också ansvar för att bilen är hel och ren och att den är i sådant skick som säkerhetsföreskrifterna kräver.
- Man gör en genomgång av bilen inför varje arbetspass. Men jag vill betona att man inte behöver vara någon bilmekaniker för att köra lastbil. Om det är något större fel som behöver åtgärdas så finns det professionell hjälp att få. Om det händer något när man är ute och kör så finns det också en jourtjänst som hjälper till.

Det är dock önskvärt att chauffören kan fixa enklare fel. Som till exempel att byta lampor.

Det är också nödvändigt att chauffören kan hantera truckar och andra redskap som används vid lastning och lossning av gods. Ibland får chauffören göra tunga lyft vilket innebär att det är en klar fördel att ha god fysik.

Ser ljust på framtiden
Arbetsmarknaden har varit mycket god för lastbilschaufförer under flera år. Men nu, i lågkonjunkturens spår, har efterfrågan på chaufförer dämpats. Det är dock stora regionala skillnader och när väl konjunkturen vänder väntas behovet av att rekrytera nya chaufförer öka.
- Jag ser trots allt ljust på framtiden och det här är vad jag vill syssla med. Jag tycker jag har hittat mitt drömjobb, säger Helena Wahlberg.

KENNETH JOHANSSON/Nyhetsbyrån NA Media
namedia@na.se

Mer läsning

Annons