Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Latinska superproffs på lekhumör

Brasiliansk jazz med Karolina Vucidolac & Nosso Trio
Gamla Teatern

Annons

Det här behövde man. Samba i februarikylan. Och inte vilken samba som helst. Enbart det bästa fick vi njuta av på Gamla Teatern i går kväll. Göteborgskan Karolina Vucidolac och brasilianska Nosso Trio fick de oemotståndliga rytmerna att frasa likt copacobanavågor över bänkarna. Ibland lågmält. Ibland fortfort. Vem som var snabbast Karolinas vokabulering eller Nelson Farias orgier över gitarrsträngarna var svårt att avgöra. Lika snabba förstås eftersom rytmiseringen hela tiden var synkron.

de av mångsträngade basisten Ney Conceicao som melodiserade sitt instrument likt en gitarr. Karolina tolkade okonstlat och visartat. Utan röstvrängeri. Naturligt småpratade hon texten i den kända Desafinado. Suggestivt och suveränt fraserat.

– Jag älskar den lekfulla brasilianska jazzen. Luftig, rytmisk och melodiös. Den har vemod och djup, sa Karolina.

på den sjunde turnen med trion som är en av Brasiliens främsta. Trio Nosso är rytmsektion bakom legenden Joao Bosco. Karolina bodde, när hon var liten, på 1960-talet i Östersund.

– Pappa var tränare för Ope IF.

Brasiliansk jazz har hon tränat själv och blivit Sveriges främsta inom genren. Jobims One note samba svepte över salongen som en bris över Ipanema. Ordrabblande och tät. Lika lättillgänglig var inte Useless landscape som var ett smakprov ur kommande, nyss inspelade, skivan. Småskum låt. Den behöver man lyssna mer för att ta in. Långtonad och poetisk musik. Desto mer eggade trion i Estamos aie (uppfattade jag namnet). Nelsin och Ney tävlade här i tontäthet och Kiko Freitas fick trumskinnen och visparna varma. Fick med hur många ord som helst gjorde Karolina i Calli balli.

En nordisk röst och tre latinska superproffs.