Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättlagat, nyttigt & gott

Svenska löparläger - ett företag som erbjuder träningsläger där fokus ligger på helheten - och självfallet har de tagit fram bra "återhämtningsmat". Här är ett axplock, låt dig inspireras och känn hur krafterna återkommer.

Annons

1. Kraftkakor:

Passar i kakburken såväl som i midjeväskan. Kärnorna och fräna ger god smak och de är rika på protein, mineraler och fleromättade fettsyror.

Sätt på ugnen på 200 grader.

Dessa ingredienser behöver du: 4 dl havregryn, 1 dl varmt vatten, 2 dl sesamfrön, 2 dl koksflingor, 1 dl pumpafrön, 1 dl solrosfrön, 2 dl krossad mörk choklad, 1/2 tsk bikarbonat, 2 ägg, 4 msk rapsolja, 1 dl råsocker och 1 tsk salt.

Blanda ihop havregryn och vatten, tillsätt övriga ingredienser, rör ihop snabbt och klicka ut 20 kakor. Smeten håller ihop dåligt men äggen gör att de färdiga kakorna ändå håller ihop.

De är lätta att göra och dessutom vansinnigt goda!

2. Brytbrödssnurror:

Deg: 1 kg jämtländskt vetemjöl från Ångsta kvarn, 0,6-0,7 liter vatten, 20 g salt, 25 g jäst, blanda till smidig deg

Fyllning: 100 g smör, 2 msk passerade eller finhackade soltorkade tomater, 150 g riven västerbottenost.

Blanda ingredienserna, spara ev. lite riven ost at lägga ovanpå brödet.

Jäs till dubbelstorlek.

Kavla ut degen och bred på fyllningen. Rulla degen och skär 3 cm tjocka skivor. Lägg snurrorna tätt på plåt så de jäser ihop. Jäs c:a 45 min. Grädda i 15 min på 225 graders värme.

3. Jämtlandsmüsli:

Man kan blanda sin egen müsli med en uppsjö av ingredienser. Men här kommer en jämtländsk variant, här kommer en lokalpatriotisk frukosthälsning.

5 dl havregryn, 2 msk smör från Milko, 2 msk honung från Jämtland, 1 dl torkade svarta vinbär från Öster Övsjö.

Smält smör och honung tillsammans, ringla blandningen över havregrynen. Rosta i ugn på 175 grader i tio minuter. Rör om då och då. Låt blandningen svalna och tillsätt vinbären. Ät med mjölk, fil eller yoghurt.

4. Vitaminshots med pressade bär:

De här vitaminkickarna kan göras på de flesta ätliga bär. Perfekt efter ett regnigt höstpass eller närhelst förkylningsnojan sätter in.

Grundrecept: 1 del saft av pressade eller passerade och silade bär, 1 del äppeljuice. Blanda och drick.

Annons