Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Gör nära lite längre bort

– Det är en satsning för de som bor på rätt ställe. Så beskriver den lokala bryggaren Love Brande Systembolagets påstådda satsning på mikrobryggerier i ett tidigare reportage i ÖP.

Annons

Satsningen innebär inte bara ökade kostnader för mikrobryggeriernas dryckestransporter eftersom allt ska gå via en varudepå i Örebro för att sedan skickas tillbaka till de lokala systembolagen.

Löftet från Systembolaget är att närproducerad öl ska finnas i upp till tio butiker högst tio mil från bryggeriet. Men löftet missar sitt mål om man bor ovanför dalälven. I norrland är tio mil väldigt lite och få om ens någon aktör kommer kunna räcka ut till tio butiker.

Det som i Mälardalen ses som ambitiöst är tvärtom klent i bästa fall för de jämtländska villkoren. Vad vi får se är en satsning på blott halva Sverige.

I Jämtland finns elva systembolag. Inte en enda av länets tio mikrobryggerier kommer kunna leverera ölen till tio butiker. Avstånden är för långa. KGB, Klövsjö gårdsbryggeri kommer med nöd och näppe kunna leverera till drygt hälften av länets butiker. Gäddede källarbryggeri kommer inte kunna leverera till en enda. Strömsund som ligger närmast till hands ligger 13 mil bort.

Återigen ser vi ett exempel där det offentliga utgår ifrån en mälardalsnorm i sina beslut. I Stockholm är nära en stadsdel, i Svealand en en kommun. Norrland är glest befolkat och nära måste därför tolkas med generösa avstånd. All öl som bryggs i Jämtland län bör ses som närproducerat. Men enklast hade det varit om gårdsbryggerierna kunnat sälja ölen själv över disken.

I den goda ambitionen om lika villkor i hela landet blir glesbygden återigen en förlorare. De geografiska olikheterna måste få en större tyngd i det offentliga beslutsfattandet.

Annons