Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: När hemtjänsten gör en otjänst

26 nya ansikten på 31 dagar. Kan kanske låta spännande att möta så många nya människor, men är i det här fallet bara sorgligt.

Annons

För det handlar om det rally som hemtjänstpersonalen tvingas köra. Varje dag. In hos en brukare och så ut igen. Hos en brukare, som är en människa, som ofta behöver mer än bara omsorg, som fasta rutiner, en klapp på kinden, en stunds samtal om ditt och datt. Att så många från hemtjänsten ska passera genom ens dörr, måste kännas otryggt för alla och envar. Och kanske särskilt för de som är gamla och sjuka och som har uppenbara behov av kontinuitet och bra rutiner.

Som Östersunds-Posten berättade i lördags är östersundbon Paul Nässéns sjuka hustru en av dem som på relativt kort tid tvingats möta ny personal i ett tempo som är förfärande. Det är ju inte bara det att personalen så ofta växlar, utan också att de inte vet det som är viktigt i deras arbete, som var toaletten eller städskåpet är. Sådant som behövs för att besöket ska fungera smidigt. Så vems är felet? Vem eller vilka ska man ställa till svars för att det ser ut som det gör? Låt oss genast slå fast att det inte är hemtjänstpersonalen som ska bära ansvaret för att verksamheten är så ryckig och knyckig. De gör så gott de kan, ständigt med andan i halsen. Chefen för vård - och omsorgsförvaltningen i Östersund beklagar sig och det kan han verkligen behöva göra. Han tror att det är det mångåriga underskottet och fokus på ekonomin som ligger bakom missförhållandena. Så kan det säkert vara. Vård kostar och ska mätas på längden och bredden. Det är så klart bra med ekonomiska kontroller, men det får inte gå ut över den enskildes behov och önskemål om vård och omsorg. Det är alltid medmänniskor det handlar om.

En tanke smyger sig på: Kan det vara så att hemtjänsten missgynnas på olika sätt för att det är ett kvinnodominerat yrke. För några dagar sedan rapporterade Arbetsmiljöverket om att kvinnorna i hemtjänsten sliter ont och ofta är sjukskrivna. Hög stress, ingen närvarande chef och ett på många sätt tungt jobb, även emotionellt, anger man som orsaker. Detta tyder på att hemtjänstpersonalen måste vårdas lite bättre de också. Inte bara de gamla och sjuka behöver omsorger. Det kan vara värt att tänka på.

Socialstyrelsen gör årligen en undersökning om hur de äldre uppfattar bland annat hemtjänsten. Äldre med hemtjänstinsatser i ordinärt boende har högst andel som sammantaget är nöjda. Upplevelsen att känna sig trygg har ökat under de senaste åren. Undersökningen ger inget stöd för att det skett en urholkning av välfärden. Man ska ändå inte blunda för att det finns brister. Andelen som är nöjda varierar till exempel mycket mellan kommunerna. Dessutom finns det konstaterade upplevelser av kränkningar, som brist på respekt för den äldres privatliv.

Det går naturligtvis inte bara att tackla problemen i hemtjänsten med statistik. Och man bör också påminna sig om att trots att det finns ett antal fall där människor kommer i kläm, så är det allt fler som är nöjda med insatserna. Välbefinnande och värdighet för de äldre är två ledord för fortsatta reformer på äldreområdet. Det är en viktigt för både regeringen och kommunerna att rätta sig efter.