Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Nej, nu järnvägar!

Enkla lösningar är vad folk efterfrågar. Enkla, snabba och förhoppningsvis smarta lösningar på vilka problem som helst. Som det här med att ropa på förstatligande så fort det kört ihop sig i en verksamhet oavsett om den bedrivs av kommuner, landsting eller privata utförare. Det kan gälla skola, vård eller omsorg. Och nu också järnvägen.

Annons

Det är inget fel på enkla lösningar. Men tyvärr visar det sig ofta rätt snart att de var för enkla, för ogenomtänkta. Kraven på förstatligande är en av rekylerna på den privatisering som gjorts under senare år.

Vänstervindarna har rätt länge pekat på det, men också en tydlig folkopinion. Som vanligt från den yttersta vänsterkanten hör man gnällspikarna ropa på förbud mot privatiseringar. Ju närmare valet vi kommer ju högre blir ropen. Och större och större blir stödet enligt olika opinionsundersökningar.

Nu vill folket att staten ska ta över driften av järnvägen igen. Det visar en mätning som Novus presenterat. Hela 70 procent av de tillfrågade kräver detta.

Ännu högre är siffran bland pensionärer, företrädesvis män, ofta boende i glesbygden. Sådana som så ofta tycker att det är synd om Norrland, att norrlänningarna sitter och fryser i sina offerkoftor och som gärna hävdar att det inte finns någon som helst landsbygdspolitik.

Låt oss slå fast att det behövs ett fastare grepp om järnvägen. Men låt oss också slå fast att det inte finns något som säger att det skulle bli bättre med tågtrafiken bara för att man inför ett statligt monopol. Ingen har hittills svarat på frågan hur det egentligen blir bättre då.

Ta till exempel järnvägs­underhållet som redan ligger på ett statligt monopol genom Trafikverket. Den myndigheten pinas lite extra just nu på grund av tågstopp, tågförseningar, felräkningar och allmänt skylla ifrån sig snack.

Visserligen är ägandet är en sak, driften av verksamheten en annan. Men nog borde Trafikverket och hur det skött sin uppgift vara en ordenlig tankeställare. Inte minst för ivrarna av ett förstatligande av järnvägsdriften.

Och man ska också komma ihåg att de fackliga organisationerna lever sina egna liv och kräver sitt för sina medlemmar, oavsett om järnvägsdriften skulle ligga i statliga eller privat händer.

Men det som behövs är att regeringen måste bli bättre på att förklara och försvara varför man gör som man gör. Och visa att privata utförare inte per definition är dåligt inte heller när det gäller järnvägsdrift. Annars finns det en uppenbar risk att en stor del missnöjda resenärer understödda av griniga gamla gubbar i glesbygden röstar bort valfriheten och mångfalden.

”Det finns inget som säger att det skulle bli bättre med tågtrafiken bara för att man inför ett statligt monopol”.